در حال بارگذاری

الگوریتم پاندا چیست؟

برای کسانی که سایت دارند و یا تولید محتوا انجام می‌دهند، شاید این سوال پیش بیاید که الگوریتم پاندا چیست؟ اسم الگوریتم اصلی گوگل پاندا است. این الگوریتم برای این است که جلوی محتواهای کوتاه و بی‌کیفیت را بگیرد. در واقع این الگوریتم موجب می‌شود محتواهای کوتاه و بی‌کیفیت کمترین شانس برای نمایش به کاربران داشته باشند. به جای این محتوای‌های بی‌کیفیت، محتواهای با کیفیت، جذاب، خلاقانه و با کیفیت جایگاه بهتری را در صفحه نتایج خواهند داشت. در نتیجه شکایت کاربران از زیاد شدن اسپم‌ها و محتواهای بی‌کیفیت الگوریتم پاندا منتشر شد. در واقع گوگل با معرفی این الگوریتم معیار جدیدی برای دسته‌بندی کیفیت محتوا‌ها معرفی کرده است. این معیار بر اساس رضایت کاربران گوگل در نظر گرفته شده است و در حال حاضر به یکی از مهمترین عوامل برای رتبه‌بندی صفحه نتایج جستجو تبدیل شده است.

الگوریتم پاندا چیست

دلیل به وجود آمدن الگوریتم پاندا

در پی بحرانی که در سال ۲۰۱۰ برای موتور جستجو گوگل به دلیل افزایش نارضایتی کاربران از ازدیاد محتواهای بی‌کیفیت به وجود آمد، مدل کسب و کار گوگل که بر پایه رضایت کاربران بود با چالش جدی رو به رو شد. از این رو در سال ۲۰۱۱ روزنامه بیزینس اینسایدر تیتری با عنوان «الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است!» منتشر کرد که زنگ خطری برای گوگل بود. گوگل که تحت تاثیر این تیر از یک روزنامه معتبر احساس خطر می‌کرد سر انجام با انتشار الگوریتم پاندا پاسخ این تیر را به خوبی داد.

بروزرسانی‌ها

در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ الگوریتم پاندا برای اولین بار معرفی شد. روز بعد از آن یعنی در تاریخ ۲۴ فوریه گوگل اقدام به پست یک وبلاگ درباره اینکه الگوریتم پاندا چیست، کرد. در این بلاگ توضیح داد که این الگوریتم برای بهبود وضعیت نتایج صفحه جستجو بسیار مهم است. همچنین توضیح داد که الگوریتم پاندا باعث تغییر ۱۱.۸ درصدی از نتایج گوگل شده است.

در ادامه این روند موسس سایت Search Engine Land این بروزرسانی را با نام «Farmer» مطرح کرد. هرچند که مدتی بعد فاش شد که این الگوریتم از ابتدا با نام الگوریتم پاندا به وجود آمده است. در تحقیقاتی به نام «برنده‌ها و بازنده ها» مشخص شد که سایت‌هایی که دچار تنزل رتبه زیادی شده بودند، در واقع مستحق این تنزل بوده‌اند. بسیاری از سایت‌ها بعد از این اتفاق تصمیم گرفتند که بر اساس دستورالعمل‌های درست عمل کنند تا رتبه و کیفیت سایت خود را بهبود دهند. یکی از روش‌هایی که قبل از الگوریتم پاندا رایج بود، مزرعه محتوا نام داشت که در پی انتشار این الگوریتم به صورت کامل از بین رفت. این شیوه اینگونه بود که تعداد زیادی محتوای بی‌ارزش برای بالا بردن رتبه سایت تولید می‌شد.

الگوریتم پاندا چیست

تاثیر پاندا بر سئو سایت

به اعتقاد خیلی‌ها این الگوریتم بسیار خشن رفتار می‌کند. اگر بخواهیم صادق باشیم این اعتقاد حقیقت دارد. در واقع پاندا برای نظارت بر محتواها و منظم کردن موتور جستجو گوگل و همچنین جریمه کردن محتواهای بی‌کیفیت منتشر شده است. بر اساس این الگوریتم محتواهای تکراری (کپی شده) و بی‌ارزش برای کاربران به نمایش در نمی‌آید. در صورتی که در یک سایت تعدا صفحات زیادی دارای محتوای بی‌ارزش باشد بر عملکرد کل سایت تاثیر منفی می‌گذارد و رتبه سایر محتوا‌ها نیز در صفحه نتایج جستجو پایین می‌آید. گوگل برای جریمه سایت‌هایی که از محتوای کپی و بی‌کیفیت استفاده می‌کند صفحات آن سایت را از نتایج جستجو حذف می‌کند.

کلام آخر

با مطالعه این مطلب در یافتیم که الگوریتم پاندا چیست. همچنین متوجه شدیم که چه کاری انجام می‌دهد و به چه دلیلی این الگوریتم معرفی شد. شاید وجود این الگوریتم برای کسانی که عادت به کپی کردن مطالب دارند سخت باشد و یا سایت‌هایی که که از این روش استفاده کرده‌اند ناراحت کننده باشد. لیکن جای نگرانی نیست با حذف محتوا‌های بی‌ارزش و کپی شده از سایت خود و تولید محتوا‌های جذاب، اصولی، خلاقانه و با کیفیت می‌توان از خطر جریمه شدن توسط گوگل گریخت. بسیاری از افرادی که به کپی کردن مطالب عادت داشتند با یادگیری روش‌های اصولی تولید محتوا توانسته‌اند محتوای خلاقانه و با کیفیت تولید کنند و در نتیجه رتبه سایت خود را بهبود بخشند.

اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

آخرین مطالب