در حال بارگذاری

تغییر نام دامنه وب سایت

تغییر نام دامنه وب سایت

نحوه درست تغییر نام دامنه وب سایت

تغییر نام دامنه وب سایت از جمله اتفاق هایی است که به ندرت اتفاق می افتد. در بیشتر مواقع مجبورید انتخاب قبلی خود را تا همیشه تحمل کنید. گذشته از این ها، این کار معمولا برای برندینگ استفاده می شود با این حال همیشه دلیل اصلی تغییر دامنه این نبوده و در بعضی اوقات دلایل قانع کننده ای وجود دارد که این تغییر دلیل درستی می باشد.

به طور مثال، شما ممکن است به نام دامنه ای برخورد کنید که شیک تر و مناسب تر برای کار و وب سایت شما می باشد یا همچنین ممکن است به دلایل سیاسی یا شخصی بخواهید پسوند دامنه را تغییر دهید. با این وجود، تا زمانی که چند مرحله ساده را دنبال کنید، تغییر نام دامنه شما نباید تاثیر بسزایی بر روی وب سایت شما و یا مشتریانتان بگذارد.

در این مطلب، ما در مورد دلایلی که شما را به تغییر دامنه سوق می دهد صحبت خواهیم نمود. سپس با هم از ۴ مرحله ساده عبور خواهیم نمود. پس بیاید شروع کنیم!

چه موقع شما باید نام دامنه خود را تغییر دهید ؟

نام دامنه شما در حقیقت مثل همان آدرس خانه شما می باشد. هر وب سایت از طریق یک IP آدرس یکتا قابل دسترسی می باشد. زمانی که شما یک دامنه را ثبت نام می کنید، در واقع یک رکورد از سیستم نام دامنه یا همان DNS می سازید که عملاً وقتی یک دامنه رو مشاهده می کنید، به یک IP آدرس خاص وصل می باشید.

این مبحث پیچیده به نظر می رسد، اما سیستم بسیار سر راستی می باشد. مردم اغلب اوقات نام دامنه خودشان را بخاطر ترس از اینکه یوزر قادر به پیدا کردن دوباره سایتشان نباشد عوض نمی کنند. هرچند دلایلی وجود دارد که انجام اینکار سودمند بوده است که در زیر اشاره می کنیم :

  • فرآیند برند سازی دوباره : در پاره ای از موارد، شما می خواهید که تصاویر و نام سایتتان را تغییر دهید، شما برای تکمیل این فرآیند نیازمند دامنه جدیدی برای تکمیل روند برندسازی خود دارید.
  • ارتباط بهتر با کانون توجه سایت شما : بسته به گزینه های شما، ممکن است دامنه ای را انتخاب کرده باشید که دیگر از آن راضی نیستید یا دامنه سطح‌ بالا (TLD) نامناسبی مانند com ، .net. و … را برگزیده اید.

خبر خوب این است که فرآیند تغییر به نام دامنه جدید کار آنچنان پیچیده ای نیست. نه تنها شما محتوای وب سایت خودتان را حفظ می کنید بلکه بازدید کنندگان شما نیز دچار سردرگمی هم نمی شوند. برای اطمینان از اینکه مشکلی به وجود نیاید، فقط باید مرحله به مرحله قدم هایی را که ما می گوییم دنبال کنید.

نحوه درست تغییر نام دامنه وب سایت ( در ۴ مرحله )

فرآیند تغییر نام دامنه وب سایت شما بسیار آسان می باشد، اگرچه “راه درست” در گرو خرید دامنه جدید می باشد. شما همچنین این فرآیند را برای بازدید کنندگان خود تا حد امکان یکپارچه سازی کنید بنابراین بیاید نگاهی به نحوه درست انجام این کار بیندازیم.

مرحله اول : انتخاب نام دامنه جدید و اختصاص آن به وب سایت شما

تغییر نام دامنه وب سایت

گزینه های زیادی برای انتخاب نام دامنه وجود دارد، پس یک انتخاب درست بسیار مهم می باشد.

انتخاب یک دامنه درست به شدت تصمیمی شخصی می باشد، با این حال چند جنبه وجود دارد که باید در ذهن هک کرده تا یک انتخاب عاقلانه داشته باشید. شما می توانید در گوگل مقاله هایی در مورد چگونگی انتخاب یک نام درست برای دامنه داشته باشید تحقیق کنید معمولا یک سری نکات همیشگی بوده که از موضوع این مقاله خارج می باشد.

پس موقعی که آماده بودید، می توانید از شرکت های معتبر هاستینگ دامنه جدید خود را خریداری نموده و به آسانی نام جدید را به وبسایت خود اختصاص دهید.

مرحله دوم : برندسازی دوباره طراحی وب سایت شما

بسته به انتخاب دامنه شما، شما احتمال زیاد نیاز به آپدیت بعضی جنبه ها در طراحی خود دارید. برای مثال، بعضی از لوگوها که نام دامین وب سایت قبلی بوده بالطبع باید بروزرسانی گردد، این یک مثال ساده بود شما باید هرگونه عنصری دیگری که به نام دامین قبلی شما اشاره دارد را تغییر دهید ما چند مثال دیگر را در زیر بررسی می کنیم :

  • درباره ما وب سایت شما
  • تغییر کپی رایت وب سایت شما که معمولا در فوتر از آن استفاده شده است
  • تگ لاین (Tagline) وب سایت شما، که همان متنی است که پس از باز کردن آن  در مرورگر ظاهر می گردد.
  • هر منبع متفرقه دیگری در محتوی شما.

خوشبختانه، انجام این سری از تغییرات کار ساده ای بوده و آنچنان زمان بر نمی باشد، گرچه باید مطمئن شوید تمامی منابع و لینک های مرتبط با دامنه قبلی خود را از وب سایتتان حذف کرده اید.

شما همچنان نیاز دارید که بازدیدکنندگانتان را از این تغییرات آگاه کنید تا از سردرگمی آن ها را نجات دهید. در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد اول بیایم در مورد ریدایرکت به گفت و گو بپردازیم.

مرحله سوم : انتقال ترافیک به نام دامنه جدید

احتمالاً مهمترین و تخصصی ترین مرحله تغییر نام دامنه ریدایرکت ( تغییر مسیر یا انتقال لینک ) کاربران شما از دامنه قدیمی به دامنه جدید می باشد. بدین صورت، شما هیچ کدام از کاربران خود حتی آن هایی که وبسایت شما را از قبل بوکمارک کرده اند یا از بازدید کنندگان همیشگی شما بوده اند را از دست نخواهید داد.

بیشتر شرکت های هاستینگ در سی پنل (cPanel) خود این قابلیت را مهیا ساخته اند. شما فقط کافیست به آیکن Redirects که در زیر منو Domains می باشد نگاهی انداخته و روی آن کلیک کنید :

تغییر نام دامنه وب سایت

هنگامی که در صفحه Redirects هستید، گزینه ای Permanent (301) و دامنه ای که می خواهید ریدایرکت شود را انتخاب کنید:

در مرحله بعدی، URL دامنه جدید که ثبت کرده اید را تایپ نمایید، و طبق تنظیمات گفته شده در عکس آن را بر روی Redirect with or without www قرار دهید :

تغییر نام دامنه وب سایت

پس از کلیک بر روی دکمه Add، همه چیز تمام است! حالا هر زمانی که بازدید کنندگان شما به دامنه قبلیتان مراجعه نمایند، به دامنه جدید منتقل می شوند. در حال حاضر، توصیه ما این است که ریدایرکت را تا زمانی که ترافیک دامنه قبلی از بین نرفته است آن را تغییر و حذف ننمایید.

مرحله چهارم : بروزرسانی کاربران شما از برندسازی دوباره

در این مرحله، دامنه جدید شما باید در حال اجرا و به قول معروف آپ باشد. تنها چیزی که حال باقی مانده این است که کاربران شما در خصوص تغییرات دامنه شما، از قبیل URL جدید، و فرآیند برندسازی دوباره قسمت هایی که نیاز است با خبر و آپدیت شوند.

این مرحله برای این مهم است که بدون آن، شما مرتباً گیج خواهید شد. به نظر کارشناسان ما، این سه راه بهترین روش برای دادن خبر به کاربران شما می باشد :

  1. افزودن یک پست توضیحی در وبسایت شما به محض برندسازی دوباره آن
  2. استفاده از اکانت شبکه های اجتماعی وب سایت شما برای آپدیت دنبال کنندگان ( فالوور )، و لینک آن ها با پست فوق الذکر
  3. ارسال یک ایمیل به کمپینگ خبرنامه خودتان و توضیح در مورد تغییر نام دامنه شما

این را بخاطر بسپارید که شما می توانید بروزرسانی های چند باره ای را در شبکه های اجتماعی خود و ارسال دو و نهایتا سه باره با کمپینگ ایمیلی خود داشته باشید. به این صورت، شانس بیشتری برای بازگرداندن فالوئر ها و عضوهای خبرنامه های شما به دامنه جدیدتان را به حداکثر برسانید.

نتیجه

تغییر نام دامنه شما تصمیمی نیست که به سادگی بخواهید بگیرید. روی هم رفته، این مورد یکی از عوامل اساسی و پسوند اولیه برای وب سایت شماست. اگر راجع به این مورد مطمئن هستید، هیچ دلیلی نداره که فکر کنید نمیتوانید بدون آسیب زدن به گرافیک و هویت وب سایت آن را انجام دهید.

بیایید با هم ۴ مرحله تغییر نام دامنه بدون ریسک را با هم مرور نماییم :

  1. انتخاب نام دامنه جدید و اتصال آن به وب سایت شما
  2. برندسازی دوباره طراحی وب سایت شما
  3. انتقال ترافیک به نام دامنه جدید
  4. بروزرسانی کاربران شما از برندسازی دوباره

خب حال آیا سوالی در خصوص تغییر نام دامنه وب سایت دارید؟ در صورت داشتن هر گونه سوال آن ها را در کامنت ها با ما در میان بگذارید!

, , , , , , ,
اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

آخرین مطالب