در حال بارگذاری

طراحی سایت استاتیک یا ایستا

طراحی سایت استاتیک

در این مقاله میخواهیم سایت­ ها را از منظر کاربرد و نوع برنامه نویسی در دو دسته زیر بررسی کنیم:

  1. وب سایت ‌های ثابت (Static Website)
  2. وب سایت ­های پویا (Dynamic Website)

طراحی سایت استاتیک یا ایستا

سایت های استاتیک از اولین سایت هایی بودند که طراحی شدند، اینگونه وب سایت ها معمولا تنها جهت معرفی کاربرد دارند و اغلب سایت هایی که تنها نیاز به معرفی خدمات خود دارند یا دارای محتوایی شامل رسالت و چشم انداز سازمان هستند و در ماه و یا در طی یک سال فقط تعدادی تغییر در سایت خود می دهند از این روش می توانند استفاده کنند.

در مقابل سایت­ های پویا یا داینامیک، نیاز به تغییر مداوم اطلاعات و محتوا داشته و بنا به نیازمندی و کاربرد سایت، طراحی و توسعه می ­یابند. هزینه های طراحی سایت و نگهداری اینگونه وب سایت ها بیشتر از هزینه طراحی سایت استاتیک بوده ولی هزینه های بعدی را در پی نخواهد داشت.

در این میان می توان به تقسیم بندی در حد وسط سایت های پویا و سایت های ایستا رسید، که می توان تحت عنوان سایت های نیمه پویا به آنها اشاره داشت. در سایت های نیمه پویا، ضرورتی جهت تغییر محتوا و اطلاعات سایت دیده نمی شود، منتهی ارائه خدماتی همچون امکان ارتباط با بینندگان از طریق فرم های خاص و یا ارائه خدمات و کالاهای ثابت از طریق وب سایت را می توان با برنامه نویسی بخشی از سایت فراهم نمود.

در سایت ایستا (Static) طراحی یک بار و اغلب با استفاده از زبان های برنامه نویسی CSS ، java script و html انجام می شود (با این حال URL هایی که به .html ختم می شوند، لزوما ثابت نیستند). این نوع سایت ها دارای ساختاری ثابت هستند و بیشتر برای مواردی استفاده می شود که نیاز به تغییرات روزانه ندارد و ویرایش محتوا توسط طراح حرفه ای انجام می شود. از آنجا که ورود و خروج اطلاعات در سایت های ایستا انجام نمی شود این وب سایت ها دارای محیطی امن می باشند و با توجه به حجم نسبتا کم کد نویسی در سایت های استاتیک سرعت بارگذاری آن بالا بوده و همین امر تاثیر بسزایی در بهبود تجربه کاربری آن دارد.

از نظر هزینه راه اندازی نیز، سایت های استاتیک نسبت به سایت های داینامیک تعرفه های پایین تری دارند. همانطور که می­ بینید طراحی سایت استاتیک ظاهرا مقرون به صرفه و ارزان است و نیاز به هزینه کردن زیادی ندارد ، سریع تر آماده می شود و نیاز به صرف هزینه بالا برای سرور نیست. با این حال به جز در موارد ذکر شده این مدل طراحی سایت را ما اصلاً توصیه نمی کنیم بخاطر اینکه شاید در ابتدا هزینه زیادی نکنید اما با سپری شدن زمان متوجه می شوید هزینه های کم اما در تعداد بالا برای بروزرساتی سایت خود کرده اید.

این قبیل وب سایت ها این امکان را ندارند تا سئو و بروزرسانی مطالب آن ها توسط صاحبین وب سایت صورت گیرد و برای اعمال هرگونه تغیییراتی بر روی وب سایت نیاز است که با شخصی که طراحی وب سایت آنها را انجام داده است در تماس باشند تا بتواند محتویات و مطالب جدید را در وب سایت قرار دهد.

به طور خلاصه، به سایتی که پنل مدیریتی نداشته باشد و یک فرد عادی نتواند آن را مدیریت کند (مطلبی داخل آن قرار دهد یا حذف کند)، سایت استاتیک می گویند.

طراحی سایت استاتیک

مزایای وب سایت ایستا

حال به طور دقیق تر می پردازیم به بررسی مزایا و معایب وب سایت های استاتیک یا ایستا:

  1. سرعت
    همانطور که گفته شد در یک وب سایت استاتیک نه درخواستی از دیتابیس و نه پردازشی روی درخواست‌ها وجود دارد بنابراین درخواست کاربر برای یک وب سایت استاتیک به سرعت پاسخ داده می‌شود.
  2. ارائه امنیت بهتر در وب سایت استاتیک
    هرجایی که کاربران باید چیزی را وارد کنند یا کد‌های درحال اجرا باید پردازش‌هایی را روی هر درخواست انجام دهند، احتمال پدیدار شدن حفره ای امنیتی وجود دارد. در نتیجه مدیران سایت‌ها باید همیشه در حال به روز رسانی سیستم‌های خود را از لحاظ امنیتی باشند. در سایت‌های ایستا از آنجایی که فقط یک وب سرور برای ارائه صفحات HTML وجود دارد و نمی‌توان تغییری روی این صفحات اعمال کرد، بنابراین از امنیت بالاتری برخوردار است.
  3. هزینه ی طراحی کمتر
    هزینه ی طراحی سایت استاتیک نسبت به وب سایت پویا کمتر می باشد زیرا فقط نیاز به هاست و دامنه دارد. به میزبانی وب ساده ای نیاز دارد و سایت استاتیک به طور کلی نیازی به پایگاه داده ای ندارد که محتوای آنها را ذخیره کند.
  4. عملکرد بهتر برای کاربران نهایی در مقایسه با وبسایت های پویا.
  5. مناسب سایت های با تغیرات بسیار کم

معایب سایت های استاتیک

  1. نداشتن پنل مدیریتی
    اعمال تغییرات و ارسال پست روی وب سایت های پویا بسیار آسان است و شما می‌توانید از هرجا و با هر وسیله ارتباطی حتی موبایل این کار را انجام دهید. اما در وب سایت‌های استاتیک اینگونه نیست؛ پست‌ها باید درون ویرایشگر‌های متن نوشته شده و با زبان‌هایی مثل MARKDOWN یا TEXTILE فرمت شوند. در حقیقت شما برای انتشار یک پست‌ باید سایت را باز تولید کنید و فایل‌ها را روی سرور قرار دهید. و این پروسه سختی است و همچنین نیاز به تخصص دارد .
  2. لزوم ارتباط باطراح سایت جهت به روز رسانی
  3. لزوم داشتن دانش برنامه نویسی برای تغییرات در صورت نداشتن برنامه نویس
  4. وقت گیر بودن اعمال تغییرات داخل سایت
  5. هزینه های زیاد برای ویرایش و بروزرسانی
  6. سئو ضعیف
    به دلیل عدم بروز رسانی و افزودن مطالب جدید این سایت ها معمولا بعد از مدتی جایگاهی که احتمالا در هنگام آپلود شدن داشتند را در نتایج جستجوهای گوگل از دست خواهند داد.
  7. سایتی راکد و کم کاربرد برای کاربر
    بعد از مدتی به دلیل عدم افزودن محتوای جدید سایت دارای مطالب قدیمی می باشد که معمولا چندان قابل استفاده نیست.
  8. سایت های استاتیک معمولا از نظر تعداد صفحات محدود می باشد برعکس سایت های داینامیک که نامحدود می باشد.

کلام آخر

طراحی سایت استاتیک می‌تواند از لحاظ زمان و هزینه به‌صرفه تر باشد، چرا که به نگهداری و استفاده از منابع سرور کم‌تری نیاز دارد. سایت‌های استاتیک قابل اعتمادند و می‌توانند ترافیک زیاد را به خوبی مدیریت کنند. اما همانطور که پیش از این به آن پرداختیم به هرحال این سایت‌ها مناسب استفاده برای هر کاری نیستند. در بعضی موارد بسیار کاربردی و در بعضی موارد غیرکاربردی هستند. بنابراین برای استفاده از یک وب سایت استاتیک، ابتدا باید درک کرد که این نوع وب سایت‌ها چگونه کار می‌کنند و چه توانایی‌هایی را دارند تا بتوانیم بهتر انتخاب کنیم و به نیاز‌ها و خواسته‌هایی که از یک وب سایت داریم به خوبی پاسخ دهیم.

,
اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

آخرین مطالب