در حال بارگذاری

آموزش جامع الگوریتم RankBrain بخش اول

اگر در مورد سئو کردن سایت خود جدی هستید، باید هرچه زودتر سایت را برای الگوریتم RankBrain بهینه سازی کنید.

چرا ؟

چون گوگل اعلام کرده است که RankBrain سومین سیگنال رتبه بندی مهم گوگل است.

و هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. گوگل در مورد اولین و دومین فاکتور رتبه بندی نتایج جستجو چیزی فاش نکرده است.

در راهنمای امروز شما می خواهید هر آنچه که در مورد الگوریتم RankBrain گوگل نیاز است را بدانید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. شما بعد از خواندن این آموزش به درک درستی از این الگوریتم خواهید رسید و قادر به سئو کردن سایت خود بر مبنای الگوریتم رنک برین گوگل می شوید.

فهرست مطالب

فصل ۱
تعریف مصور از Google RankBrain
فصل ۲
Google RankBrain چگونه کار می کند ؟
فصل ۳
بررسی کلمات کلیدی در دنیای RankBrain

فصل ۴
نحوه بهینه سازی تگ های عنوان و توضیحات برای  CTR
فصل ۵
چگونه محتوای خود را برایBounce Rate  و Dwell Time بهینه کنیم
فصل ۶
استراتژی بهینه سازی تاثیر RankBrain و مطالعات موردی

فصل ۱

تعریف مصور الگوریتم Google RankBrain

رنک برین گوگل چیست ؟

رنک برین الگوریتم یادگیری ماشین (AI) است که گوگل برای مرتب کردن نتایج جستجو از آن استفاده می کند. همچنین به گوگل کمک می کند تا درخواست های جستجو را درک و به درستی پردازش کند.

بنابراین: چه چیزی RankBrain را متفاوت می کند؟

قبل از RankBrain ، الگوریتم های گوگل هوشمند نبودند. بنابراین روند به این شکل پیش می رفت:

مهندسان همچنان روی الگوریتم کار می کنند، اما هم اکنون، RankBrain نیز کارهای خود را در پس زمینه با دقت بالایی انجام می دهد.

بسته به قدرت بک لینک، تازه بودن محتوا، طول محتوا، قدرت دامنه و غیره، الگوریتمRankBrain جایگاه اولیه یک کلمه کلیدی را درگوگل افزایش یا کاهش می دهد.

سپس، چگونگی تعامل جستجوگران را با نتایج جستجوی جدید بررسی می کند. اگر کاربران وضعیت جدید را بیشتر دوست داشتند، جایگاه کلمه کلیدی باقی می ماند. در غیر این صورت، RankBrain وضعیت پیشین کلمه را برمی گرداند.

گوگل از گروهی از مهندسان خود خواست که بهترین صفحه را برای یک جستجوی مشخص شناسایی کنند. همین درخواست جستجو را به RankBrain  نیز سپردند.

الگوریتم رنک برین مهندسان با ذکاوت گوگل را با ۱۰ درصد برتری پشت سر گذاشت!

RankBrain

اکنون که دیدی کلی از RankBrain پیدا کردید، آماده باشید تا عمیق تر به چگونگی عملکرد این الگوریتم هوشمند گوگل بپردازیم.

فصل ۲

الگوریتم RankBrain چگونه کار می کند؟

RankBrain دو وظیفه اصلی دارد:

  1. درک درخواست های جستجو (کلمات کلیدی)
  2. اندازه گیری میزان علاقه و نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو (رضایت کاربر)

بیایید هر یک از این موارد را باز کنیم.

درک RankBrain از کلمه کلیدی که جستجو می کنید

چند سال پیش، گوگل یک مشکل داشت و این بود که :

۱۵٪ کلمات کلیدی که افراد در گوگل تایپ می کردند قبلاً دیده نشده بودند.

۱۵٪ ممکن است خیلی زیاد به نظر نرسد اما وقتی گوگل روزانه میلیاردها جستجو را پردازش می کند، نزدیک به تعداد ۴۵۰ میلیون کلمه کلیدی می شود که کار را با مشکل مواجعه می کند.

قبل از RankBrain، گوگل صفحات را اسکن می کرد تا ببیند آیا آنها دقیقا شامل کلمه کلیدی مشخصی هستند که در جستجوی کاربر بوده اس یا نه.

اما از آنجا که این کلمات کلیدی کاملاً جدید بودند، گوگل هیچ اطلاعی از آنچه جستجوگر در واقع می خواست نداشت. بنابراین نتایج گوگل به صورت حدسی لیست می شدند.

به عنوان مثال، شما “the grey console developed by Sony” را جستجو کرده اید. گوگل به دنبال صفحاتی است که شامل اصطلاحات ” grey ” ، ” console ” ، ” developed ” و ” Sony” باشد. (تصاویر زیر را ببینید)

امروزه، RankBrain در واقع می داند شما چه چیزی می خواهید و مجموعه ای از نتایج ۱۰۰٪ دقیق را به شما ارائه می دهد:

RankBrain

چه چیزی تغییر کرده است؟ پیش از اینGoogle سعی می کرد کلمات موجود در پرس و جو (کوئری) جستجو شما را با کلمات موجود در صفحه ها مطابقت دهد.

حال، RankBrain تلاش می کند تا واقعاً منظور شما را بفهمد ، مانند یک انسان.

چطور؟ با تطبیق کلمات کلیدی که قبلاً دیده نشده با کلمات کلیدی که گوگل قبلاً دیده است.

به عنوان مثال، الگوریتم رنک برین گوگل ممکن است متوجه شده باشد که افراد زیادی ” grey console developed by Nintendo ” را جستجو می کنند.

الگوریتم آموخته است افرادی که ” grey console developed by Nintendo” را جستجو می کنند می خواهند مجموعه ای از نتایج مربوط به کنسول های بازی را ببینند .

بنابراین وقتی شخصی ” the grey console developed by Sony” را جستجو می کند، RankBrain نتایج مشابهی را با کلمه کلیدی که از قبل می داند ارائه میدهد (“grey console developed by Nintendo “).

بنابراین نتایج مربوط به کنسول ها را نشان می دهد. در این حالت، پلی استیشن.

RankBrain

به عنوان مثالی دیگر: مدتی قبل گوگل یک پست وبلاگ در مورد نحوه استفاده آنها از یادگیری ماشین برای درک بهتر هدف جستجوگرها منتشر کرد:

RankBrain

در این پست آنها فناوری ای به نام “Word2vec” را توصیف می کنند که کلمات کلیدی را به مفاهیم تبدیل می کند.

به عنوان مثال، گوگل می گوید كه این فن آوری “می فهمد كه پاریس و فرانسه ، برلین و آلمان (پایتخت و كشور) به یكدیگر ارتباط دارند ولی مادرید و ایتالیا نه”.

حتی اگر این پست به طور خاص در مورد RankBrain صحبت نکرده است، اما احتمالاً RankBrain از فناوری مشابهی استفاده می کند.

به طور خلاصه: Google RankBrain  فراتر از تطبیق کلمات کلیدی است. این الگوریتم عبارت جستجوی شما را به مفاهیم تبدیل می کند و سعی می کند صفحاتی را پیدا کند که آن مفهوم را پوشش می دهند.

در فصل ۳ به شما نشان خواهیم داد كه چگونه این شیوه ، بررسی كلید واژه SEO را تغییر می دهد. اما اول ، بیایید جالب ترین عنصر آنچه RankBrain انجام می دهد را عنوان کنیم …

چگونه RankBrain رضایت کاربر را محاسبه می کند !

مطمئناً،RankBrain  می تواند در درک کلمات کلیدی جدید درست کار کند و حتی می تواند خودش را تغییر دهد.

اما سوال این است:

وقتی RankBrain مجموعه ای از نتایج را نشان می دهد، چگونه می فهمد که آیا آنها واقعاً خوب هستند؟

تصویر زیر را ببینید :

به عبارت دیگر، RankBrain مجموعه ای از نتایج جستجو را که فکر می کند شما دوست دارید، به شما نشان می دهد. اگر تعداد زیادی از افراد به یک صفحه خاص در نتایج علاقه نشان دهند، باعث افزایش رتبه بندی آن صفحه می شوند.

و اگر آن را دوست نداشته باشند؟ آن صفحه را رها می کنند و صفحه دیگری جایگزین می کنند.

الگوریتم رنک برین دقیقاً چه چیزی را بررسی می کند؟

توجه بسیار زیادی به نحوه تعامل با نتایج جستجو دارد. به طور خاص، این موارد را بررسی می کند:

  • نرخ کلیک ارگانیک
  • رمان ماندگاری در صفحه (Dwell Time)
  • نرخ پرش (Bounce Rate)
  • Pogo-sticking (رفت و برگشت برای یافتن نتایج بهتر)

اینها به عنوان سیگنال های تجربه کاربر (UX signals) شناخته می شوند.

مثال زیر را ببینید :

یکی از عضله های پشت پای شما در زمان بازی تنیس کشیده شده است. فرض بر این است که شما انگلیسی تایپ می کنید. هدف ارائه مثال است و انگلیسی یا فارسی بودن تفاوتی ندارد اینجا می خواهیم روش کار الگوریتم رنک برین را با هم ببینیم.  بنابراین ” pulled back muscle” را در Google جستجو می کنید.

الگوریتم RankBrain

مانند اکثر افراد، روی اولین نتیجه کلیک می کنید. متأسفانه، صفحه از محتوای اضافه و تکرار عبارت (“Your back is an important muscle group …”) پر است.

بنابراین دکمه برگشت را زده و نتیجه ۲ از نتایج گوگل را بررسی می کنید:

الگوریتم RankBrain

این یکی هم خیلی بهتر از قبلی نیست از توصیه های عمومی مانند “استراحت کردن” نوشته است.

بنابراین دکمه برگشت مرورگر خود را دوباره زده و نتیجه شماره ۳ را بررسی می کنید.

الگوریتم RankBrain

! ! !  این نتیجه دقیقاً همان چیزی است که به دنبال آن هستید.

بنابراین به جای لمس و یا کلیک دکمه “برگشت” ، شما ۵ دقیقه ای مطالب مربوط به مراحل درمانی گفته شده را می خوانید. و چون آنچه را که می خواستید بدست آوردید ، نتایج جستجو را دوباره مرور نمی کنید.

این جلو رفتن و عقب برگشتن برای یافتن نتایج بهتر (پوگو استیک) “Pogo-stick” نامیده می شود و این چیزی است که رنک برین  به آن توجه زیادی دارد.

اگر گوگل متوجه شود که افراد یک صفحه را به سرعت، برای کلیک بر روی نتیجه دیگری از جستجو، ترک می کنند و به گوگل برمی گردند ، این یک پیام قوی به گوگل ارسال می کند: “آن صفحه که دیدم مفید نبود!”

الگوریتم RankBrain

و اگر گوگل متوجه شد که بسیاری از به سایت هدف جستجو وارد و ماندگار شدند، آنها این سیگنال را برای گوگل می دهند که می خواهند آن صفحه را بالاتر ببرند تا پیدا کردن آن برای همگان آسان تر شود.

الگوریتم RankBrain

در بخش های ۴ و ۵ در مورد بهینه سازی سیگنال های UX نکات بیشتری خواهیم گفت. اما اکنون به شما نشان می دهیم که RankBrain چگونه کار می کند و چگونه نتایج کلمه کلیدی را تغییر می دهد.

اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها