در حال بارگذاری

خرید دامنه com. یا ir.

خرید دامنه

خرید دامنه com. یا ir. ؟

اگر شما هم تصمیم به ایجاد فضای کسب و کار آنلاین و قصد راه اندازی وب سایت دارید و یا این کار را به شرکت مشخصی واگذار کرده اید حتما در مورد خرید دامنه سایت با ir. و یا com. دچار تردید و سردرگمی شده اید. ما در این مقاله سعی کردیم در مورد پسوند های دامنه و بخصوص ir. و com. نقاط قوت و ضعف هر کدام را ارائه دهیم و تصمیم گیری نهایی بنا به نیاز و تجارت شما را، به خودتان واگذار می کنیم. با خواندن این مطلب شما به درک درستی از دامنه های .آی آر و .کام خواهید رسید.

برای روشن شدن مطلب به این مقدمه اشاره کنیم که هر نام دامین ثبت شده از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول، بخش اصلی نام دامنه، که بهتر است متناسب با نام سازمان، موسسه، شرکت، مجموعه یا نام محصول شما باشد و بخش دوم که پسوند دامنه نام دارد با توجه به نوع فعالیت وب سایت انتخاب شود.

نام دامنه شما هر چقدر کوتاهتر باشد، علاوه بر آنکه بهتر به خاطر سپرده می شود، از دید موتورهای جستجو ارزش و اهمیت بیشتری خواهد داشت. اگر نام سازمان یا شرکت شما طولانی است می توانید مخفف نام شرکت را بعنوان نام دامنه به ثبت برسانید.

اگر از دید وبمسترها در نظر بگیریم مبحث سئو دامنه، نکته قابل توجهی است و بسیار دیده شده که در سایت های مختلف در مورد این موضوع بحث های زیادی شده است.

کدام دامنه برای سئو بهتر است ؟

در زمینه سئو مهم ترین مورد، گرفتن سرچ ارگانیک از گوگل است چرا که نزدیک به ۸۵ درصد سرچ هایی که در فضای اینترنت انجام می گیرد توسط موتور جستجوی گوگل است. از نظر گوگل و الگوریتم ها گوگل لوکال سرچ اهمیت بسزایی دارد و این یعنی اینکه بسته به جستجویی که از طریق کاربر در موتور جستجوی گوگل انجام می شود گوگل سعی دارد سرچ های محلی را سریع تر از بقیه نمایش دهد تا کاربر نزدیک ترین سایت از نظر جغرافیای خود را پیدا کند. از آنجایی که ir. دامنه ملی ایران است، (ir مخفف iran) برای کاربران ایرانی و سرچ هایی که با زبان فارسی در گوگل انجام می شود دامنه های ir. در اولویت هستند. ولی نمیتوان گفت که همیشه ir. در جستجوها بالاتر و رده بهتری نسبت به دامنه com. دارد. چرا که الگوریتم جستجوی محلی گوگل (الگوریتم کبوتر) تنها یکی از الگوریتم های گوگل است که نتایج سرچ را تحت تاثیر قرار می دهد. پس باید سایر فاکتورها را هم قبل از خرید دامنه در نظر داشته باشید.

شاید بپرسید پس دامنه ir. برای خرید من بهتر است؟ خیر این برداشت اشتباه است. ما تا اینجا در مورد سرچ محلی حرف زدیم به خواندن ادامه دهید تا بگوییم چرا نمیتوان به طور قطعی گفت دامنه ir. بهتر از com. است.

اگر شما همه نکات مربوط به سئو را رعایت کنید؛ در هر دو نوع پسوند دامنه، می توانید به رتبه های خوب گوگل دست یابید.

خرید دامنه

نکات قبل از خرید دامنه com.

دامنه com. دامنه بین المللی و از کلمه لاتین commercial گرفته شده است. به معنی تجاری، پیش از اینکه دامنه com. برای همه افزاد قابل ثبت بود، فقط برای کسب و کارهای تجاری ارائه می شد و به آن دامنه تجاری می گفتند ولی از زمانی که گرفتن آن برای عام آزاد شد به نام دامنه بین المللی شناخته می شود.

دامنه com. دامنه جهانی و مورد تایید تمام دنیاست و اعتبار دامنه com. نزد گوگل بیشتر از دامنه ir. است. طبق بررسی هایی که انجام گرفته مشخص شده است که سایت ها با دامنه com. زودتر توسط گوگل ایندکس می شوند. نکته دیگری که حتما باید در نظر داشته باشید این است که اگر قصد برندسازی دارید و می خواهید برند ثبت کنید سعی کنید از دامنه com. استفاده کنید. شما با دامنه com. امکان استفاده از گوگل ادورز (google adwords) را خواهید داشت و تاثیر بسزایی در برند تجاری شما دارد، امکانی که در ir. نیست، دامنه ir. تحریم و اجازه تبلیغ در گوگل adwords را ندارد.

برای خرید دامنه های com. نسبت به دامنه های ir. باید هزینه بیشتری را بپردازید، دامنه های آزاد با نام دلخواه شما کمتر هستند چرا که بین المللی است و تقاضای بیشتری دارد.

نکات قبل از خرید دامنه .ir

دامنه های ir. قیمت ارزان تری نسبت به دامنه های com. دارند.

دامنه های آزاد بیشتری وجود دارند و در ثبت دامنه با نام دلخواه، قدرت انتخاب بیشتری دارید.

به دلیل اینکه دامنه های ir. دامنه های ملی هستند و صاحبان این دامنه ها باید اطلاعات دقیق خود را در سامانه nic.ir ثبت کنند مردم اعتماد بیشتری نسبت به این دامنه ها دارند. مدارک هویتی مالک دامنه به طور دقیق بررسی شده و در صورت تایید هویت به نام فرد ثبت می شود.

سئوی محلی را هم در نظر بگیرید که بالاتر به آن اشاره کردیم.

اگر قصد تبلیغات در صدا و سیمای ابران را دارید باید بگوییم که برای تبلیغ در این رسانه ملی دامنه ir. پذیرفته می شود.

برای معایب دامنه ir. شاید بتوان گفت که بیشترین نقطه ضعف دامنه های ir. به تحریم این دامنه برمی گردد، تحریم بودن آن باعث می شود در مواردی از جمله خرید گواهینامه ssl (پروتکل امنیتی وب) راه دشوار تری داشته باشید و اینکه تبلیغات گوگل ادورز (google adwords) برای ir. قابل اجرا نیست.

زمانی که می گوییم دامنه ir. دامنه ملی است، به این معنی نیست که با خرید این دامنه کاربران شما فقط از داخل کشور به آن دسترسی دارند. خیر از هر جای دنیا به دامنه شما می توان دسترسی پیدا کرد.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر از نظر مالی مشکل ندارید هر دو پسوند دامنه را برای وب سایت خود خرید کنید. تا اگر روزی کسب و کار شما رشد کرد از سوء استفاده دیگران از نام برندتان جلوگیری کنید.

تعدادی از دامنه هایی که زیر دامنه ir. هستند و  روی دامنه ir. ثبت می شوند در زیر آورده شده اند. اشاره کوتاهی به تعدادی از این دامنه ها داریم .در آینده احتمال بیشتر شدن این زیر دامنه ها وجود دارد.

gov.ir. : برای بخش ها و سازمان های دولتی ایران

org.ir. : برای شرکت ها و انجمن ها غیرانتفاعی و سازمان های بین المللی

id.ir. : دامنه اشخاص حقیقی. نیاز به ارائه شناسنامه

co.ir. : برای شرکت، موسسه یا نهاد غیر دولتی، همچنین وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی

ac.ir. : برای تمامی سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاهی، مدارس و کلیه اشخاص حقوقی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دارند.

net.ir. : برای شزکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت و شبکه

در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید. هر کدام از دامنه های ir. و com. مزایا و معایبی دارند که بالاتر در مورد آنها توضیح داده شد. شما مطابق با کسب وکار و فعالیت خود و در نظر گرفتن نکات بالا می توانید هر دو یا یکی از دامنه ها را برای وب سایت خود خرید و فعال کنید.

امیدواریم این مقاله در انتخاب و درنهایت خرید دامنه به شما کمک کند و خوشحال می شویم نظرات خود و همچنین تجربه استفاده از هر کدام از دامنه ها را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

آخرین مطالب