در حال بارگذاری

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن از روزهای ابتدایی شروع سئو یکی از فاکتورهای مهم در آن بوده است.

گوگل مکرراً اعلام می کند که متا دیسکریپشن دیگر تاثیری در رتبه بندی صفحات ندارد. اما شواهدی وجود دارند که این متا تگ به صورت غیر مستقیم بر روی سئو تاثیر گذار است.

در واقع متا دیسکریپشن ها نوعی از صفات زبان اچ.تی.ام.ال (HTML Attributes) می باشد که توضیح مختصر و دقیقی از صفحه ی وب سایت ارائه می دهد. متا دیسکریپشن ها در صفحه ی نتایج موتورهای جست و جو (SERPs) در قسمت پایین لینک های آبی قابل کلیک، نمایش داده می شوند

چگونه یک متا دیسکریپشن خوب بنویسیم؟

یک متا دیسکریپشن خوب به کاربر یک دید کلی در مورد اینکه سایت در مورد چیست می دهد و دلیلی فراهم می کنم که چرا کاربر باید شما را انتخاب کرده و روی تگ عنوان کلیک کند. این فرآیند انتخاب آن قدر سریع اتفاق می افتد که کاربر حتی متوجه نمی شود که در حال تصمیم گیری است. حال با توجه به اهمیت توضیحات متا برای سئو، سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان توضیحات متایی نوشت که به بهترین نحو کاربر را جذب کند؟ برای نوشتن متا دیسکریپشن سئو شده و جذاب می توانید به نکات زیر توجه کنید:

تعداد کاراکتر توضیحات متا

حداکثر کاراکتری که مجازید در meta description استفاده کنید ۳۰۰ کاراکتر می باشد. ولی از آنجایی که توضیحات متا فقط استفاده ی بی هدف از کلمات کلیدی نیست و هدف این است که یک محتوای متنی کوتاه تبلیغاتی تولید کنید و برای معرفی محتوای تولید خود به دید مخاطب برسانید، باید در نظر داشته باشید که متن توضیحات متا به گونه ای باشد که شروع و پایان داشته و بتواند مخاطب جستجو کننده را قانع کند که به سایت شما مراجعه کرده و از محتوای تولیدی شما استفاده کنند.پس به گونه ای می توان گفت طول Meta description از یک جمله ی کوتاه تا یک پاراگراف کوتاه متغیر است. ولی طول پیشنهادی برای توضیحات متا بین ۱۶۰تا ۳۰۰ کاراکتر می باشد.

کلمات کلیدی در توضیحات متا

برای استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا محدودیتی وجود ندارد ولی توصیه می شود که بیش از یک یا دو کلمه کلیدی در آن استفاده نکنید. در صفحه نتایج گوگل کلمات کلیدی موجود در تگ توضیحات متا بصورت پررنگ تر نشان داده می شوند و این امر شما را در جذب بازدیدکنندگان بیشتر یاری می کند.

عدم استفاده از کاراکترهای ریاضی

موتورهای جستجو مانند گوگل کاراکترهایی مانند +، – و ” را بعنوان کد HTML میشناسد، در صورت استفاده از این حروف در توضیحات متا ممکن است گوگل آن را به عنوان کد شناسایی کند و به کل نادیده بگیرد.

متا دیسکریپشن

یک متن تبلیغاتی متقاعد کننده بنویسید

متا دیسکریپشن نقش یک تبلیغ رایگان را برای وبسایت شما  ایفا می کند. متا دیسکریپشن کاربران را از صفحه نتایج موتور جست و جو به وب سایت شما می آورد و بنابراین تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش سودآوری وب سایت دارد.

نگارش یک متا دیسکریپشن متقاعد کننده، خوانا و جالب یک عنصر کلیدی در افزایش نرخ کلیک هر صفحه (CTR: Click Through Rate) است. این نکته را در نظر داشته باشید که گوگل و دیگر موتورهای جست و جو کلماتی از متا دیسکریپشن که دقیقا در عبارت مورد جست و جوی کاربر تکرار شده باشند را به شکل بلد شده نمایش می دهد. این کلمات بُلد شده به سرعت توجه ی کاربر را جلب می کنند و احتمالا کاربر با کلیک بر روی لینک، وارد صفحه ی مربوطه می شود. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است از عبارت های مرتبطی که مکرراً توسط کاربران جست و جو می شوند برای نوشتن متا دیسکریپشن خود استفاده نمائید.

از عبارات جذاب متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید

توضیحات متا باید به شکلی باشد که در میان رقبا بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما بکشد، اطلاعاتی متفاوت و تخصصی مربوط به تجارت خود را در کنار کلمات کلیدی مربوط به آن در توضیحات متا قرار دهید تا محتوای متفاوتی را ارائه داده باشید. به مثال بلیط هواپیما برمی گردیم، معمولا مسافرین به دنبال ارزان ترین بلیط هواپیما هستند و وجود چنین عبارتی در توضیحات متا می تواند شانس انتخاب و کلیک توسط کاربر را افزایش دهد.

به آنالیز خواسته های مشتریان بپردازید

نیاز های مشتریان را مورد بررسی قرار داده و مسیر تبدیل آنها از یک بازدید کننده به مشتری را برای خود ترسیم کنید. این مسیر بسته به بازار هدف شما می تواند متفاوت با سایر رقبا باشد. بعد از بررسی این اهداف سعی در نوشتن متا دیسکریپشنی کنید که هم راستا با آن باشد.

چرا هنگام جستجو توضیحات متای دیگری نشان داده می شود؟

اگر برای صفحه ای از سایت خود تگ توضیحات متا را به درستی وارد کرده اید ولی در نتایج جستجو عبارت دیگری (معمولا بخشی از محتوای صفحه) را مشاهده میکنید دو دلیل خواهد داشت.

دلیل اول: این است که متن دیسکریپشن شما با محتوای قرار گرفته در صفحه ارتباطی نداشته و گوگل متوجه عدم ارتباط آنها شده است.

دلیل دوم: کاربر عبارتی را جستجو کرده است که در متن صفحه موجود بوده ولی در توضیحات متا قرار نگرفته است و الگوریتم مرغ مگس خوار برای راهنمایی بهتر کاربر، این متن را جایگزین عبارت پیشنهادی شما کرده است.

مثال هایی از متا دیسکریپشن های بهنیه

اما یک متا دیسکریپشن مطابق با اصول سئو چه شکلی است؟ در ادامه مثال هایی برایتان آماده کرده ایم.

  • آیا می دانستید که درد و رنج قربانیان یک حادثه بسیار جدیست؟ در این مقاله به بررسی و تحقیق در این مورد پرداخته ایم.
  • اگر به نیازهای روزانه خود دقت کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که کامپیوترها می توانند کمک زیادی به شما کنند. نویسندگان ما در این مطلب به توضیح این مسئله پرداخته اند.
  • اگر به دنبال یک مانیتور خوب هستید، ما می توانیم به شما کمک کنیم. تکنسین های ما در این مطلب به راهنمایی شما در خرید مانیتور پرداخته اند.

هیچ قالب کلی و صحیحی برای متا دیسکریپشن وجود ندارد و نوع بهینه آن از وب سایتی به وب سایت دیگر متفاوت است. با کمک گرفتن از نتایج جستجو و کمی آزمایش می توانید به صحیح ترین شکل متا دیسکریشپن در سایت خود برسید. در نوشتن متا دیسکریشپن، مخاطب خود را هدف قرار داده و با توجه به نیاز آنها به بهینه سازی آن بپردازید.

بهینه سازی متا دیسکریپشن نیاز به ایجاد تعادل دارد

در نوشتن متا دیسکریپشن دقت داشته باشید که بین پارامترهای ماکسیمم طول، وجود عبارت جذاب، وجود کلمات کلیدی، برندینگ مناسب و هویت سایت می بایست تعادل وجود داشته باشد.

از همین امروز شروع به تمرین برای نوشتن متا دیسکریپشن بهینه کرده و این کار را به صورت مدام انجام دهید. با تغییر و بروزرسانی متا دیسکریپشن ها قدیمی می توانید قدم بزرگی در سئو هر چه بهتر سایت بردارید.

, , , , , , ,
اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

آخرین مطالب