در حال بارگذاری

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

ای نماد

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

یكی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می باشد. ای نماد یک جواز و تأییده است که برای فروشگاه های اینترنتی که محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین میفروشند ارسال می گردد.

در حقیقت نماد اعتماد الکترونیکی نشانه ای است برای کسب و کارهای اینترنتی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی، احراز هويت و صلاحيت آنها صادر می شود.

کاربر با کلیک کردن بر روی نماد الکترونیکی که نشان آن معمولا در صفحه اصلی وب سایت درج می شود، می‌تواند به اطلاعاتی شامل آدرس سایت، وضعیت نماد (تاریخ اعتبار آن)، آدرس شرکت، تلفن و پست الکترونیکی فروشگاه دسترسی داشته باشد.

هدف از اخذ ای نماد چیست؟

پس از خرید هاست و دامین و بعد از طراحی سایت فروشگاهی اگر در وب سایت خود از درگاه اینترنتی استفاده کرده باشید برای اطمینان کاربران خود باید نماد الکترونیکی دریافت نمائید. اخذ ای نماد برای فروشگاه ‌های اینترنتی ضرورت دارد زیرا در صورتی که یک سایت نماد اطمینان داشته باشد به این معنی است که هویت این کسب و کار توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی احراز شده است، در نتیجه کاربران می توانند با اطمینان از خدمات و محصولات سایت استفاده نمایند. اینماد به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می‌گردد.

دلایل اهمیت اخذ اینماد

  • رسمیت بخشیدن و نظام مندی سایت و کسب و کارها
  • احراز هویت صاحبان کسب و کار
  • ایجاد اعتماد در کاربران
  • سازماندهی کسب و کار های اینترنتی
  • مشخص شدن صلاحیت کسب و کارهای اینترنتی
  • امکان دریافت مستقیم درگاه بانکی از سوی بانک و عدم نیاز به استفاده از درگاه‌ های واسط بانکی
  • ایجاد بستر پرداخت مطمئن
  • حفظ امنیت پرداخت مشتریان از درگاه ها
  • امکان پیگیری حقوقی از نهادهای ذیربط در صورت بروز تداخل و مشکل برای مشتریان و صاحبین کسب و کار
  • امکان استفاده از سیستم‌ های پرداخت درب منزل (COD) با پنل اداره پست جمهوری اسلامی ایران

انواع ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از طریق تعداد ستاره‌ های نماد الکترونیکی که به یک فروشگاه اینترنتی می دهد میزان قابل اطمینان بودن آن فروشگاه را مشخص می کند.

انواع ای نماد عبارتند از :

نماد موقت : مختص به سایت‌ فروشگاه اینترنتی با حداقل معیارهای موجود است. فروشگاه های تازه تأسیس برای تسریع در اخذ ای نماد، می توانند از این نوع نماد استفاده کنند.

نماد دائم یک ستاره : سایت هایی که حداقل شرایط را برای گرفتن نماد الکترونیکی دارند. پس از اینکه یک فروشگاه نماد اعتماد الکترونیک موقت را دریافت نمود، مرکز تجارت الکترونیک، فروشگاه را از لحاظ وجود معیارها و استاندارد های لازم برای اخذ نماد دائم بررسی می کند و در صورت تأیید نماد اعتماد الکترونیک یک ستاره را به آن اعطا می کند.

نماد دائم دو ستاره : دریافت نماد دو ستاره نیز نیازمند طی کردن مراحل و ارزیابی های مرکز تجارت الکترونیک است. نماد دو ستاره همانند نماد یک ستاره است با این تفاوت که بخش کاربری و فروش آن به گواهی امنیتی SSL مجهز است. به این معنی که خرید در آن سایت با پروتکل https صورت می گیرد. در این صورت اطلاعات کاربران رمزنگاری شده و امنیت بالاتری در پروسه خرید برقرار خواهد شد.

ای نماد

شرایط لازم برای دریافت لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی

  1.  عرضه کالا یا خدمات در سایت

اگر سایت شما یک سایت تبلیغاتی است و صرفاً می‌خواهید محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید اصلاً نیازی به دریافت نماد الکترونیکی ندارید. نماد اعتماد الکترونیکی فقط برای فروشگاه اینترنتی که امکان سفارش آنلاین دارند صادر می‌گردد. برای زیر دامنه های سایت نیز باید به صورت جداگانه درخواست نماد اعتماد بدهید.

  1.  درج قیمت محصولات یا خدمات

شما باید حتماً قیمت محصول یا خدمت خود را در معرض دید مشتری قرار دهید. همچنین ضروری است پیش از اتمام خرید، هزینه نهایی را در قالب فاکتور یا سبد خرید، به مشتری ارائه کنید.

  1.  صاحب امتیاز دامنه

فردی که می‌خواهد نماد الکترونیکی را بگیرد باید صاحب دامنه سایت نیز باشد. اگر می‌خواهید بدانید امتیاز دامنه سایت شما متعلق به چه کسی است می‌توانید از سایت Whois.com استفاده کنید. برای سایت هایی با مالکیت حقوقی و شرکتی، درخواست اینماد باید توسط یکی از اعضای هیئت مدیره یا به نام شرکت ثبت شود.

  1.  تأیید صلاحیت

پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا باید هویت فردی شما را تأیید کند. نتیجه استعلام تأیید صلاحیت در پرونده نماد اعتماد الکترونیکی در سامانه ثبت می‌ شود اما نیازی به مراجعه شما به نیروی انتظامی نیست،  نتیجه تأیید صلاحیت، در قالب ایمیل به اطلاع شما خواهد رسید.

اگر صلاحیت شما تأیید نشود، پرونده شما به حالت تعلیق، تغییر وضعیت می دهد و نام شما وارد لیست سیاه شده و دیگر امکان بررسی مجدد وجود نخواهد داشت.

  1. حداقل سن ۱۸ سال و کارت پایان خدمت برای آقایان

مراحل اخذ ای نماد

برای این کار ابتدا به سایت https://www.enamad.ir/ مراجعه کرده سپس بر روی گزینه‌ درخواست نماد اعتماد کلیک نمائید. برای عضویت در سایت و ایجاد حساب کاربری باید بر روی ایجاد حساب کاربری کلیک کرده و پس از عضویت می توانید وارد سامانه شوید. در این سایت می‌توانید به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی ثبت نام کنید. اگر به عنوان شخص حقیقی ثبت نام کنید، راحت تر می توانید نماد اعتماد دریافت کنید.

در مرحله بعد باید اطلاعات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات تماس فردی خود را وارد کرده و تأیید نمائید. پس از آن به صفحه بارگذاری مدارک رفته و باید تصویر صفحه‌ی اول شناسنامه (اجباری)، تصویر پرسنلی (اختیاری) و تصویر کارت پایان خدمت (اختیاری) خود را بارگذاری نمائید. سپس باید اطلاعات تماس خود را با ارسال پیامک و تماس با تلفن ثابت با شماره‌ تعیین شده تأیید نمائید.

پس از تأیید شدن اطلاعات تماس باید بر روی گزینه‌ افزودن کسب‌ و کار کلیک کرده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمائید. بعد از تأیید کردن اطلاعات می‌توانید وارد قسمت مدیریت کسب ‌و‌ کار شوید. برای اخذ تأییدیه فنی باید فرم موجود در این صفحه را تکمیل کرده و کد تأیید ارسال شده را وارد نمائید.

بعد از تکمیل اطلاعات باید فرم نظرسنجی را تکمیل نمائید. باید چک لیست مرتبط با الزامات نماد اعتماد الکترونیکی را بررسی کنید. این چک لیست شامل تنظیماتی در بخش مدیریت وب سایت است. اگر می‌خواهید سریع تر نماد الکترونیکی خود را دریافت کنید تمام موارد این لیست را چک کنید و موارد خواسته شده را به طور دقیق انجام دهید. هر نقص در پرونده شما باعث می‌شود تا بازهم شما در نوبت بررسی مجدد قرار گیرید.

در مرحله بعد باید بعد از تأیید ارزیابی درخواست، مدارک فیزیکی خود را به آدرس پستی درج شده در سایت ارسال نمائید. متقاضیان باید فرم تعهدنامه همراه با کد تأیید آدرسی که برایشان ارسال می‌ شود را تکمیل و امضاء کنند و همچنین کپی برابر اصل مدارک درخواست شده را پست نمایند.

در مرحله آخر می‌توانید کد لوگوی نماد اعتماد را در سایت خود قرار دهید. لازم به ذکر است پیش از این کار، باید به پنل کاربری خود رفته و در بخش مدیریت کسب و کار، روی گزینه دریافت کد نماد کلیک کنید. پس از آن یک کد برای شما به نمایش در می آید. این کد را باید کپی کنید و در قسمت مورد نظر سایت خود قرار دهید.

تذکر : اگر یک فروشگاه اینترنتی وردپرسی دارید، می‌توانید با استفاده از افزونه وردپرس Logo Manager For Enamad تنظیمات بیشتری بر روی لوگوی اعتماد فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید.

الزامات نماد اعتماد الکترونیکی

  • فعالیت در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران
  • درج مشخصات تماس و قابل دسترسی برای کاربران
  • امکان عودت وجه حداقل ۷ روزه بدون قید و شرط برای کالاهای مجازی
  • رسیدگی به شکایات انجام شده در سامانه ir

اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی چقدر است؟

نماد اعتماد الکترونیکی یک‌ سال اعتبار دارد و ۳ هفته مانده به انقضای اعتبار نماد اعتماد باید اطلاعات فرم ثبت‌نام خود را به ‌روز نمائید. اگر برای فروشگاه اینترنتی شما تخلفی ثبت نشده باشد، نماد شما مجدد تأیید می ‌شود در غیر این صورت ممکن است برای یک سال نماد شما تأیید نشود.

نحوه تمدید نماد اعتماد الکترونیکی

در راستای تسهیل فرآیند تمدید برای کسب وکارهای اینترنتی و با هدف حمایت از حقوق مصرف کنندگان؛ الزامات و شرایط جدیدی برای تمدید اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی معین شده که عبارتند از :

در صورتی که کسب وکار داری نماد اعتماد الکترونیکی، شکایت باز و یا تکرر اخطار نظارتی نداشته باشد، درخواست تمدید به صورت خودکار انجام می شود. در این حالت، کسب وکار ضمن دریافت ایمیل اطلاع رسانی شروع فرآیند تمدید، لازم است به پنل خود مراجعه نموده و مراحل را تا انجام تمدید پیگیری نماید.

چنانچه متقاضی پس از دریافت نماد تغییری در پرونده کسب‌وکار داشته باشد، باید ابتدا اصلاح نماید. اصلاح با مراجعه به بخش مدیریت کسب‌وکار صورت می ‌گیرد و تغییر در آن ایجاد می ‌شود.

صاحب کسب‌وکار اینترنتی باید در اسرع وقت برای تمدید نماد الکترونیکی اقدام نماید. در صورت عدم پیگیری سریع و مؤثر در راستای رفع نقص اعلام شده از سوی کارشناس، پس از سررسید اعتبار لوگو، نماد با مهر «منقضی شد» نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که این وضعیت تا دو هفته ادامه پیدا کند پس از آن تعلیق خواهد شد.

چنانچه کسب و کار تمایلی به تمدید اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی خود نداشته باشد، باید درخواست ابطال نماد را از تاریخ دو هفته مانده تا پایان اعتبار، اعلام نماید. لازم به ذکر است ابطال زمانی صورت می گیرد که کسب وکار ضمن اعلام درخواست خود، تمامی شکایات ثبت شده مرتبط با خود را در سامانه اینماد حل کرده باشد. لازم به ذکر است لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی کسب وکار با شرایط فوق در فاصله زمانی پیش از ابطال، با مهر «منقضی شد» نمایش داده می شود. مطابق دستور العمل اعطای نماد در صورتی که پس از گذشت دو هفته از اتمام تمدید اعتبار، اقدامی برای حل شکایات صورت نگیرد، ضمن ارسال شکایات حل نشده به مراجع ذیصلاح، نماد اعتماد تعلیق خواهد شد و دامنه در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک می‌توانید از مشاوران طراحی سایت در قزوین شرکت دیناوب کمک بگیرید. علاوه بر خدمات ای نماد، دیناوب خدماتی همچون ارتقاء سئو سایت ، طراحی سایت فروشگاهی ، طراحی سایت وردپرس ، خدمات ادوردز ، خدمات هاست و دامنه و برنامه نویسی پیشرفته در قزوین را ارائه می دهد.

, , , , ,
اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

آخرین مطالب