در حال بارگذاری

تفاوت UI و UX در چیست

UX

برای طراحی وب سایت از اصطلاحات خاصی استفاده می شود که گاهی برای افراد مبتدی و یا افراد غیرمتخصص ناآشنا هستند. از جمله اصطلاح طراحی UI و طراحی UX که هر یک دارای معنای متفاوتی هستند.

UX چیست؟

UX مخفف کلمه User Experience و به معنی تجربه و احساس کاربران از رویت صفحات وب سایت شماست. طراح تجربه کاربری، سعی دارد تجربه کاربر از کار با یک سایت، محصول یا خدمات را بهبود دهد. این کار عملا به تحقیق و بررسی نیاز دارد و خروجی‌اش یک سری پیشنهاد و راهکار است که به بخش‌های دیگر شرکت داده می‌شود.

UX همان اثری است که در ذهن کاربران باقی می ماند و شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. UX یکی از ۳ پایه اصلی سوددهی یک کسب‌وکار است که در کنار فروش و بازاریابی و فنّاوری مورد استفاده قرار می گیرد و امکان‌پذیری آن، باعث ایجاد درآمدزایی می‌شود.

وظیفه طراح وب سایت چیزی بیش از طراحی محیطی زیبا برای وب سایت شما می باشد که طراح می بایست هیجان و احساسات کاربران شما را در نظر بگیرد و سایت را به گونه ای طراحی نماید تا وب سایت شما ارتباط احساسی برقرار نماید.

UI چیست؟

اصطلاح UI نیز مخفف عبارت User Interface design است و به معنای بخشی از طراحی سایت می باشد که زمان رویت سایت توسط کاربر قابل مشاهده است. اگر بخواهیم به زبان ساده بگویم، UI بخشی از سایت است که کاربر می تواند آن را ببیند. به زبانی دیگر می توان گفت که شخصی که UI کار است وظیفه دارد تا نمای سایت را زیبا کند.

UI کار باید صفحات وب سایت را به گونه ایی طراحی کند که برای کاربر بسیار جذاب باشد. طراح UI صفحه ای را طراحی می نمایند که کاربر با آن در ارتباط می باشد و تلاش می نمایند UI را در جهت محقق ساختن اهداف طراح UX پیش ببرد.

مسئولیت‌ های طراحان UX و UI

UI :

  • طراحی بصری
  • رنگ ها
  • طراحی گرافیک
  • طرح بندی
  • تایپوگرافی

UX :

  • طراحی تعامل
  • مدیریت و بررسی رفتار کاربر
  • بررسی و انتخاب محتوا و متن‌های استفاده شده در سایت یا محصول
  • طراحی نمونه اولیه
  • تحقیق در رابطه با مشتری و نیاز کاربر
  • نوشتن استراتژی
  • بررسی بخش مارکتینگ
تفاوت UI و UX در چیست

فواید تجربه کاربری خوب

  • آسان تر شدن استفاده از تکنولوژی
  • پایین آمدن خطاهای کاربری
  • افزایش استفاده از تکنولوژی
  • مصرف مجدد محصول توسط کاربران
  • کاهش هزینه ها در توسعه محصول
  • افزایش فروش محصول
  • کاهش هزینه های پشتیبانی

مراحل طراحی تجربه کاربری

پژوهش

مهم‌ترین کار این است که شما نیاز دارید بفهمید، که چه چیزی را باید حل کنید؟ چه چیزی را باید بهتر کنید؟ کاربر با چه چیزهایی، اثر بهتری از محصول شما در ذهنش می‌ماند؟ تحقیق راجع به کاربران کلید حل مشکل است. برای این کار می‌توانید نظرسنجی کنید یا اگر بخش ارتباط با مشتری دارید، از آن‌ها کمک بگیرید.

تحلیل اطلاعات

در این مرحله ما با تمرکز بیشتری روی مخاطب هدف، تلاش می‎کنیم، داده‎هایی را که از طریق پژوهش‎های قبلی به دست آوردیم، تحلیل کنیم. تحلیل این اطلاعات، به ما کمک می‌کند که رفتار کاربر و چالش‎های پیش روی او را در مواجهه با محصولات یا خدمات خودمان را بفهمیم.

طراحی مفهوم اولیه

پس از اینکه اطلاعات خوبی را به دست آوردیم، دست به خلق و طراحی ایده‌های جدیدی می‎زنیم. البته ایده‌هایمان باید، هم منطبق با رفتار و علایق مخاطب‎ها و هم اهداف و چشم اندازهای سازمان ما باشد.

طراحی نهایی

پس از اینکه نسخه مفهومی ما تکمیل شد، آن را برای تبدیل شدن به یک سرویس جدید به دست طراحان می‎سپاریم. پس از اتمام طراحی اولیه، بسته را تقدیم بخش کدنویسی می‎کنیم تا فرآیند استقرار طرح را انجام دهند.

تفاوت UI و UX در چیست

– کسی که طراح تجربه کاربری است قدم به قدم برخورد مشتری با محصول و خدمات را مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند. فکر می‌کند که کاربر چرا و در چه شرایطی از این محصول (سایت) استفاده می‌کند، قرار است پس از ورود به سایت یا اپلیکیشن به کجا هدایت شود، چه چیزی به او نشان داده شود و اهداف ما از اینکه کاربر وارد سایت ما شده است چیست.

– در حقیقت کل یک محصول UX می باشد و و هر بخش از آن UI نامیده می شود. UI در حقیقت سیستمی می باشد که انسان از طریق آن با ماشین در ارتباط می باشد و شامل کامپوننت های فیزیکی و نرم افزاری می باشد.

– UI تنها بخشی از UX محسوب می شود. کل یک محصول UX است و برای تاثیرگذاری بر مخاطبان استفاده می شود. در حالی که UI در زیر مجموعه آن قرار می گیرد و برای تامین هدف های UX استفاده می شود.

– می‌توان گفت UI تنها با بخش کوچکی از UX کار دارد. اما طراح تجربه کاربری حتی بعد از پایان طراحی، مدام به بررسی رفتار کاربر و آزمایش روش‌هایی برای بهبود تجربه کاربر در برخورد با محصول می‌پردازد و همین بررسی‌ها باعث بهبود UI در بروزرسانی‌های بعدی خواهد شد.

– برای داشتن طراحی تاثیر گذار یا UX، استفاده از UI ضرورت دارد. بدون وجود طراحی UX سایت ظاهری زیبا و خیرکننده دارد. اما عملکرد آن ضعیف خواهد بود.

– برای داشتن طراحی UX باید به مفاهیم روانشناسی دقت کرد. به همین دلیل این نوع طراحی انتزاعی است. در حالی که در طراحی UI از ابزارهای عینی و قابل مشاهده ای همچون تصاویر، ویدئو، دیاگرام و … استفاده می شود.

– در شرکت‌های کوچک و نوپا وظیفه‌ی طراح رابط کاربری را معمولا صاحب شرکت به عهده می‌گیرد و درخواست‌های خود را به طراح سایت و دیگر اعضای گروه می‌دهد اما در شرکت‌های بزرگ و حرفه‌ای فردی برای طراحی و بررسی تجربه‌ی کاربری استخدام می‌شود که تعامل بالایی با بخش طراحی دارد. البته در ایران معمولا وظایف طراح تجربه‌ی کاربری (UX کار) به شغل‌های دیگر مثل بخش بازاریابی یا مدیر شرکت واگزار می‌شود. به همین دلیل در بیشتر شرکت‌های ایرانی UI کار داریم ولی UX کار نداریم.

– طراحی UI به سلیقه طراح سایت بستگی دارد. در حالی که برای داشتن سایت مطابق با اصول طراحی UX، باید به خواست کاربران و نیازهای آنان دقت شود.


شرکت دیناوب ارائه دهنده خدمات طراحی سایت در قزوین ، برنامه نویسی تحت وب ، تولید محتوا و سئو در قزوین می باشد. دیناوب با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در تمامی این زمینه ها شما را در راه اندازی وب سایتتان کمک کرده و به صورت رایگان به شما مشاوره می دهد.

اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

آخرین مطالب