گوگل تگ منیجر چیست و چرا از آن استفاده می شود؟

گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر چیست و چرا از آن استفاده می شود؟

اگر با گوگل تگ منیجر آشنا نیستید، احتمالاً می پرسید که چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم. ما اینجا به رایج ترین سوالات پیرامون گوگل تگ منیجر پاسخ می دهیم.

  • Google Tag Manager چیست؟
  • تفاوت آن با Google Analytics چیست؟
  • آیا استفاده از آن آسان است؟
  • چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟
  • فواید آن چیست؟
  • معایب آن چیست؟
  • چه چیزی را توسط Google Tag Manager می توانم ردیابی کنم؟
  • از کجا می توانم درباره Google Tag Manager اطلاعات بیشتری کسب کنم؟

گوگل تگ منیجر (GTM) چیست؟

مدیریت برچسب گوگل ابزاری رایگان است که به شما امکان می دهد برچسب های بازاریابی را در وب سایت خود بدون نیاز به تغییر کد و یا کدنویسی جدید، مدیریت و پیاده سازی کنید.

در اینجا مثالی بسیار ساده از نحوه عملکرد GTM آورده شده است (تصویر زیر). اطلاعات یک منبع داده (وب سایت شما) از طریق Google Tag Manager با منبع داده دیگری (Analytics) به اشتراک گذاشته می شود. وقتی شما دارای برچسب های زیادی برای مدیریت باشید GTM بسیار مفید می شود زیرا همه کد ها در یک مکان ذخیره می شوند.

گوگل تگ منیجر

فایده بزرگ Tag Manager این است که شما،به عنوان بازاریاب، می توانید کدها را به تنهایی مدیریت کنید. دیگر نیازی به توسعه دهندگان نرم افزار و سایر افراد ندارید.

به نظر می رسد این کار آسان است؟ ولی متأسفانه ، چندان هم ساده نیست.

آیا استقاده از گوگل تگ منیجر آسان است؟

بنا بر گفته گوگل :

” Google Tag Manager به شما اجازه می دهد تا مدیریت برچسب ها (Tag ها) را به شکلی ساده، آسان و قابل اعتماد بکار ببرید و به بازاریابان و مسئولان وب اجازه دهید تا برچسب ها را در مکان های مورد نظر مستقر و انتشار دهند.”

به گفته گوگل این یک ابزار “ساده” است که هر بازاریاب می تواند بدون نیاز به توسعه دهنده وب از آن استفاده کند.

اماحقیقت این است که استفاده از گوگل تگ منیجر بدون استفاده از دانش فنی و کسب آموزش (دوره ها یا خودآموز) “آسان” نیست.

شما باید به مقداری دانش فنی و درک چگونگی راه اندازی tags, triggers و variables آشنا باشید.

اگر می خواهید یک رویداد در Google Tag Manager راه اندازی کنید ، در مورد اینکه “events” چیست، گوگل آنالیز چگونه کار می کند، چه اطلاعاتی شما می توانید با رویدادها از گزارش های گوگل آنالیز کسب کنید، و چطور برچسب ها را نامگذاری کنید، نیاز به دانش فنی دارد.

Google Tag Manager  فرآیند مدیریت تجزیه و تحلیل و برچسب های بازاریابی را آسانتر از گذشته کرده است. با این حساب ، بیشتر بازاریابان نمی دانند  Google Tag Manager واقعاً چه کاری انجام می دهد و هنگام انجام آن چه اتفاقی می افتد.

بیایید به نحوه عملکرد Google Tag Manager بپردازیم  …

سه بخش اصلی برای  گوگل تگ منیجر وجود دارد:

  • برچسب ها (Tags) : قطعه کدهای جاوا اسکریپت جهت ردیابی
  • تریگر (Triggers) : به GTM می گوید چه موقع یا چگونه یک تگ را فعال کند
  • متغیرها (Variables) : اطلاعات اضافی GTM که ممکن است برای برچسب و تریگر لازم باشد.

برچسب (Tags) چیست؟

برچسب ها به  Google Tag Manager می گویند چه کاری انجام شود.

نمونه هایی از برچسب های متداول در Google Tag Manager  عبارتند از:

  • Google Analytics Universal tracking code
  • Adwords Remarketing code
  • Adwords Conversion Tracking code
  • Heatmap tracking code (Hotjar, CrazyEgg, etc…)

در تصویر زیر نیز تعداد دیگری از انواع تگ ها قابل مشاهده هستند.

گوگل تگ منیجر

تریگر (Triggers) چیست؟

Triggers راهی برای فعال کردن برچسب تنظیم شده است. آنها به Tag Manager می گویند که چه زمانی می خواهید کاری انجام شود. آیا می خواهید برچسب ها را در صفحه اول فعال کنید ، کلیک کنید روی یک پیوند بعد فعالیت تگ شروع شود و یا …

انواع تریگرها در تصویر زیر مشاهده می شوند.

گوگل تگ منیجر

متغیرها (variables) چیست؟

متغیرها اطلاعاتی هستند که ممکن است GTM برای برچسب شما و کارآیی آن لازم داشته باشد. در اینجا چند نمونه از متغیرهای مختلف آورده شده است.

گوگل تگ منیجر

اساسی ترین متغیر که در GTM استفاده می شود، شناسه UA Google Analytics (شناسه گوگل آنالیتیکس) است.

گوگل تگ منیجر

اینها عناصر اساسی GTM هستند که برای شروع مدیریت برچسب ها باید بدانید.

Google Tag Manager با Google Analytics چه تفاوتی دارد؟

گوگل تگ منیجر ابزاری کاملاً متفاوت است که فقط برای مدیریت کد third-party (برنامه های شخص ثالث، یعنی برنامه هایی که مربوط به شما و گوگل نیست) مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ گزارشی یا روشی برای تجزیه و تحلیل در GTM وجود ندارد.

گوگل تگ منیجر

گوگل آنالیتیکس برای گزارش و تجزیه و تحلیل سایت استفاده می شود. همه تبدیلات اهداف (goals) یا فیلترها (filters) از طریق Analytics مدیریت می شوند.

Google Tag Manager

همه گزارشات (گزارش های تبدیل (conversion)، فروش، زمان ماندگاری در صفحه ، نرخ پرش (بانس ریت) ، گزارش های نرخ تعامل کاربر (اینگیجمنت) ، و غیره …) در Google Analytics انجام می شود.

Google Tag Manager

مزایای استفاده از Google Tag Manager چیست؟

کاری هایی که می توانید در Google Tag Manager  انجام دهید بسیار شگفت انگیز است. می توانید داده های ارسال شده به Analytics را سفارشی سازی کنید.

می توانید رویدادهای اساسی مانند بارگیری PDF، لینک های خروجی یا کلیک روی دکمه ای را تنظیم و پیگیری کنید. یا پیگیری تبلیغات و…

می توان همه لینک های خارجی در وب سایت را ردیابی کرد.

از طریق گوگل تگ منیجر میگوییم که چه اطلاعاتی به گوگل آنالیتیکس ارسال شود.

Google Tag Manager

در Google Analytics به Behavior > Events > Top Events > Offsite link بروید.

Google Tag Manager

اکنون برای دریافت گزارش های کامل رویداد مورد نظر را انتخاب کنید. داده هایی که بالاتر ما در Google Tag Manager تنظیم کردیم اکنون در گزارش های Analytics ظاهر می شود.

Google Tag Manager

آیا می خواهید یک کد را به صورت آزمایشی تست کنید؟ می توانید بدون نیاز به برنامه نویس، این کد را به Tag Manager اضافه کنید و آن را تست کنید. تصویر زیر

Google Tag Manager

سایر مزایا :

  • بسته به تعداد Tag هایی که استفاده می کنید سایت شما سریعتر بارگیری شود.
  • با محصولات غیر از Google نیز کار می کند.
  • انعطاف پذیری بالا.
  • GTM دارای یک حالت پیش نمایش و اشکال زدایی است، بنابراین می توانید قبل از اجرای هر چیزی بصورت زنده آن را ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی مشکل دارد. این به شما نشان می دهد چه تگ هایی در صفحه آغاز به کار کردند.
Google Tag Manager

معایب Google Tag Manager چیست؟

شما حتی برای راه اندازی آن باید دانش فنی داشته باشید.

در مورد نحوه تنظیم Google Tag Manager ، documentation from Google را بررسی کنید. پس از گذشتن از “راهنمای شروع سریع”، شما به یک راهنمای پیشرفته می رسید. که  راهنمای بازاریاب نیست. اگر شما تازه کار هستید، این حالت برای شما نیست مربوط به توسعه دهندگان است.

Google Tag Manager

برای عیب یابی باید وقت بگذارید.

در هنگام تنظیم برچسب ها، تریگرها و متغیرها مشکلات زیادی ایجاد میشود و نیاز به تست دارند. برای برچسب های پیچیده تر، احتمالاً به یک توسعه دهنده احتیاج دارید.

در GTM چه چیزی را می توان ردیابی کرد؟

  • رویدادها (کلیک لینک، دانلود PDF، افزودن به سبد خرید، حذف از سبد خرید و …)
  • پیگیری اسکرول صفحه
  • ترک کردن فرم
  • ترک کردن سبد خرید
  • ردیابی ویدیو

ما فقط کارهای ساده ای که شما خودتان با کمی آموزش و تست می توانید در Google Tag Manager انجام دهید بررسی کردیم.

, , , , , ,
اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها