در حال بارگذاری

چگونه می توان نرخ پرش یا bounce rate را کاهش داد؟

نرخ پرش

Bounce rate یا نرخ پرش در وب سایت چیست؟

نرخ پرش نوعی تجزیه و تحلیل وب است که رفتار بازدید کنندگان به یک وب سایت یا صفحه در وب سایت را اندازه گیری می کند. این یکی از مهمترین معیارهایی است که می توان درک کرد چطور وب سایت عملکرد خوبی دارد.

تعریف Bounce rate در مقایسه با سایر مفاهیم تحلیلی وب ، نسبتاً آسان است. Bounce rate اطلاعاتی در مورد رفتار بازدید کنندگان وب سایت ارائه می دهد و اینکه به نوبه خود چقدر وب سایت آنها را جذب می کند. Bounce rate از وب سایت این است که قبل از تعامل با سایت به هر نوعی مانند گذاشتن نظر یا بازدید از صفحه دیگری در سایت ، آن را ترک کنید. به عبارت دیگر  با سایت درگیر نشوید. این همیشه بد نیست یا نشانه عدم عملکرد وب سایت نیست.

هدف یک وب سایت این است که تا حد ممکن با اطلاعات مناسب و جالب هر بازدید کننده ای که به سایت می آید را جذب کند. وب سایت هایی که جذابیتی نداشته باشند بلافاصله بازدید کنندگان را می پرانند.

نرخ پرش چگونه محاسبه می شود؟

تجزیه و تحلیل نرخ پرش یک فرمول بسیار ساده است که می توان در یک معادله ساده آن را خلاصه کرد.

تعداد بازدیدکنندگانی که پس از مراجعه به landing page (صفحه ای که آنها را به سمت وب سایت هدایت کرده است) وب سایت را ترک می کنند و به هیچ وجه با سایت تعامل برقرار نکرده اند، بر تعداد کل بازدید کنندگان سایت تقسیم می شوند.

به عنوان مثال ، اگر در کل ۱۰۰ بازدید کننده وجود داشته باشد و ۴۰ بازدید کننده بدون اینکه به تعامل بیشتر با سایت “جذب” شوند سایت را ترک کنند، میزان Bounce rate 40٪ خواهد بود.

نرخ پرش

Bounce Rate  در مقابل  Exit Rate

نرخ پرش و نرخ خروج غالباً مترادف هستند یا حداقل در نهایت داده های یکسانی را ارائه می دهند. اما این یک خطای بزرگ است و می تواند به تجزیه و تحلیل Bounce Rate  کاذب و تصمیم گیری ضعیف منجر شود.

این سردرگمی قابل درک است ، زیرا هر دو مفهوم چیزهای مشابهی را در ظاهر اندازه گیری می کنند ، رفتار بازدید کنندگان به طور خاص با نحوه خروج از وب سایت مرتبط است. با این حال ، تفاوت کاملاً عمیق است و نیاز به درک آنچه در هر دو معیار اندازه گیری شده است دارد.

همانطور که قبلاً توضیح داده شد ، Bounce Rate  درصد بازدید کننده هایی را اندازه گیری می کند که وب سایت را قبل از تعامل با آن به هر طریقی ترک می کنند. نرخ های خروجی اطلاعاتی را در صفحات خاص وب سایت ارائه می دهد و درصد بازدید کننده هایی که پس از مشاهده یک صفحه خاص از سایت خارج شده اند را اندازه می گیرد ، بدون توجه به تعداد صفحاتی که آنها قبلا بازدید کرده اند. به عبارت دیگر ، تمام Bounce ها خروجی هستند ، اما همه خروجی ها بازگشتی نیستند.

به عنوان مثال ، بیایید بگوییم سایتی سه صفحه دارد به نام های ۱ ، ۲ و ۳. از دوشنبه تا جمعه تعامل ممکن است چیزی شبیه به این باشد:

دوشنبه – بازدید از صفحات ۲ ، ۳ و ۱

سه شنبه – بازدید از صفحه ۱

چهارشنبه بازدید از صفحات ۱ ، ۳ و ۲

پنجشنبه – بازدید از صفحه ۱

جمعه – بازدید از صفحات ۱ ، ۲ و ۳

تجزیه و تحلیل نشان می دهد:

صفحه ۱ دارای نرخ پرش ۵۰٪ و نرخ خروج ۶۰٪ است

صفحه ۲ دارای نرخ پرش ۰٪ و نرخ خروج ۲۰٪ است

صفحه ۳ دارای نرخ پرش ۰٪ و نرخ خروج ۲۰٪ است

نرخ بالای خروج برخی از صفحات می تواند نشانه خوبی باشد. به عنوان مثال ، در تجارت الکترونیکی ، ترک صفحه پس از اتمام خرید نشانه خوبی است زیرا به نتیجه مطلوب یک معامله اشاره می کند.

تعریف میانگین Bounce Rate

تعریف میانگین نرخ پرش می تواند یک کار پیچیده باشد. این عمدتا به این دلیل است که آنچه که برای برخی نشان دهنده نرخ پرش بالا است ، ممکن است برای برخی دیگر کم درنشر گرفته شود. هر مورد می تواند بسیار خاص باشد و مربوط به صنعت ، هدف وب سایت یا طراحی باشد و حتی اگر نرخ پرش در برخی شرایط زیاد باشد ممکن است نشانه خوبی باشد. مطمئناً ، نرخ پرش فقط می تواند برخی از اطلاعات مربوط به عملکرد وب سایت را ارائه دهد و استفاده از سایر معیارها برای درک کامل رفتار بازدید کننده بسیار مهم است.

Bounce Rate  های استاندارد صنعت هر چیزی را بیش از ۵۰٪ به عنوان بالا و هر چیزی بین ۲۰٪ و ۵۰٪ را پایین می دانند. هر چیزی زیر ۲۰٪ احتمالاً یک خطا است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

چطور Bounce Rate  وب سایت خود را بررسی کنیم؟

هنگامی که شما نرخ پرش مورد نظر برای وب سایت خود را  مشخص کردید، قدم بعدی این است که بفهمید داده ها را در کجا می توانید پیدا کنید. خوشبختانه یافتن داده ها در Google Analytics و درک آن بسیار آسان است، Google Analytics همچنین داده های دیگری را برای کمک به درک چگونگی عملکرد یک وب سایت ارائه می دهد.

ابتدا وارد صفحه Google Analytics وب سایت شوید. پس از آنجا ، زبانه ” Audience Overview” را انتخاب کنید. از اینجا شما باید انتخاب کنید که آیا می خواهید Bounce Rate کل وب سایت یا صفحات اختصاصی آن را مشاهده نمائید. برای مشاهده Bounce Rate کل وب سایت ، به سادگی بر روی bounce rate metric کلیک کنید ، که یک نمودار برای مدت زمان مشخص را به شما ارائه می دهد. دوره زمانی می تواند طبق تقویم در سمت راست بالای صفحه تغییر کند و قابل تنظیم است.

برای صفحات جداگانه ، روی “Behavior” و سپس ” All Pages” کلیک کنید ، که در ادامه لیستی از صفحات وب سایت شما و نرخ پرش خاص آنها را ارائه می دهد.

چگونه می توان نرخ پرش وب سایت را کاهش داد؟

پس از درک مفهوم نرخ پرش ، سوال بعدی این است که “چرا نرخ پرش من خیلی بالاست؟” و مهمتر از همه ، “چگونه نرخ پرش را پایین آورم؟”

روش های زیادی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد ، از جمله موارد ساده مانند دیدن اینکه کدام صفحه بهترین عملکرد را دارد و برخی از عناصر آن را برای آن صفحاتی که نرخ پرش بالاتری دارند ، پیاده سازی کنید. برخی از ایده ها به خودی خود توضیح داده می شوند ، برخی دیگر ممکن است کمی آزمایش و خطا داشته باشند.

بهبود محتوا

یکی از ساده ترین راه های کاهش Bounce Rate یک صفحه یا حتی کل سایت ، بهبود خود محتوا است. هرچه مطالب سایت جالب تر یا بهتر نوشته شود ، احتمال اینکه خواننده را به سمت خود جلب کند بیشتر خواهد بود. اگر سایت تجارت الکترونیکی باشد ، می تواند افزایش فروش نیز شود.

خوانایی

محتوا فقط مربوط به پست های جالب یا رسانه های سرگرم کننده نیست ، خوانایی نیز مهم است. وب سایت های با متن سنگین ممکن است پر از اطلاعات شگفت انگیز باشند ، اما مگر اینکه صفحه به شکلی قالب بندی شود که بتواند خواننده را به خود جلب کند.

حتما از ترکیبی از تصاویر ، زیرنویس ها و نقل قول ها استفاده کنید. همیشه باید بین محتوا و طراحی ، یک توازنی برقرار باشد ، بنابراین مسائل را بیش از حد پیچیده نکنید زیرا این امر ممکن است بازدید کنندگان را نیز دفع کند.

از استفاده از پاپ آپ ها خودداری کنید

پاپ آپ ها گیج کننده هستند، تحمیل شده به نظر می رسند و تجربه کاربری را خراب می کنند. هیچ چیز به اندازه ای ناراحت کننده نیست که مجبور به کلیک کردن روی یک یا چند فرم آنلاین چشمک زن هنگام تلاش برای خواندن چیزی باشید که ممکن است آموزنده یا تحریک کننده باشد.

پاپ آپ ها جایگاه خود را دارند و در صورتی که به طور حداقل از آنها استفاده شود می توانند به پیشرفت لیست مشترکین با درجه ای از اثربخشی کمک کنند ، اما آنها به همان اندازه احتمال دفع یک مشتری بالقوه را دارند که در حال کار است. از این گذشته ، اقدامات مؤثرتری وجود دارد که تقریباً به مزاحم نیستند، مانند کمپین های ایمیل یا بنرهایی که تحمیل کنندگی کمتری دارند، که بازدیدکنندگان می توانند به محض اینکه با محتوا درگیر شدند، به آنها نیز عمل کنند.

کلمات کلیدی هدفمند

کاهش نرخ پرش همیشه به ترکیبی از تاکتیک ها نیاز دارد ، اما یکی از قابل اطمینان ترین کارها، استفاده هدفمند از کلمات کلیدی است. استفاده از کلمات کلیدی که باعث شود بازدیدکنندگان به سمت محتواهایی از وب سایت کشیده شوند که مورد علاقه آنها نیست، منجر به افزایش نرخ پرش می شود.

بهترین کار استفاده از کلمات کلیدی پر ترافیک با ارزش بالا است ، اما چگونه این کلمات کلیدی را برای سایت خود پیدا کنید؟ خوب ، آنقدر که فکر می کنید پیچیده نیست. Google Keyword Planner ابزاری مناسب برای پیاده سازی کلمات کلیدی هدفمند برای سایت شما است و استفاده از آن برای دارندگان حساب Google رایگان است.

کاهش نرخ پرش با توضیحات متا

توضیحات متا اطلاعاتی هستند که زیر عنوان وب سایت در جستجوی گوگل ظاهر می شود. آنها عمق بیشتری به توصیف حضور وب سایت در صفحه جستجو می دهند و بنابراین در جلب ترافیک مربوطه ضروری هستند.

توضیحات متا با کلمه کلیدی رتبه بندی نمی شوند، اما ترافیکی را که احتمالاً پرش می شود فیلتر می کنند. با این حال به یاد داشته باشید که توضیحات متا فقط تا ۱۵۵ کاراکتر را نشان می دهد، بنابراین باید مختصر و هدفمند باشد.

دینا وب برترین شرکت طراحی سایت در قزوین می باشد که کلیه خدمات سئو و بهینه سازی سایت، برنامه نویسی حرفه ای، خدمات هاست و دامین، تبلیغات کلیکی گوگل، طراحی فروشگاه اینترنتی و …. را به شما عزبزان ارائه می دهد. برای اطلاع از شرایط و مشاوره رایگان با ما تماس حاصل نمائید.

اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *