در حال بارگذاری

CTR چیست و چگونه میتوان آن را افزایش داد؟

CTR

CTR چیست؟

هرکسی حتی اگر به میزان کمی هم در بحث بازاریابی دیجیتال وارد شده باشد، بدون شک از CTR چیزهایی شنیده است. CTR مخفف عبارت “Click-Through Rate” است، محاسبه تعداد کلیک بر روی یک تبلیغ (Click) بر اساس تعداد دفعات نمایش تبلیغات (Impressions).

Ad Clicks ÷ Ad Impressions = Click-Through Rate

به عنوان یکی از معیارهای دیجیتال مارکتینگ، شما به CTR بالا نیاز دارید. در حقیقت، از آنجا که تبلیغ کنندگان به طور معمول برای هر کلیک تبلیغاتی، مبلغی به ناشران می پردازند، CTR برای هر دو طرفین امور تبلیغات حائز اهمیت است. تبلیغات PPC از جمله مواردی است بر اساس CTR محاسبه میشود. پایین تر در مورد PPC توضیح می دهیم.

به طور کلی، CTR بالا با نرخ تبدیل بالاتر ارتباط دارد. اگر افراد روی تبلیغ شما كلیك كنند، و محتوای هدف خود را بیابند، آنها به احتمال زیاد از پیشنهادهای شما نیز در صفحه هدف هیجان زده می شوند و از طریق فراخوان عمل یا CTA که مخفف Call To Action شما به هدف خود می رسید. همچنین، اگر افراد بیشتری روی لینک شما کلیک کنند، نرخ تعامل بالاتر میشود، امتیاز کیفیت بهبود می یابد، هزینه برای هر کلیک کمتر و سود عاید برای شما نیز افزایش می یابد. CTR خوب زنجیره ای از نتایج مثبت را ایجاد می کند.

به یاد داشته باشید، CTR اندازه گیری از تعداد کلیک افراد بر روی تبلیغ شما است.

به عنوان مثال، اگر یک آگهی دارای میزان تبدیل CTR بسیار بالا و در عین حال در نتایج گوگل رتبه پایینی دارد ، احتمالاً به این معنی است که مخاطب برای عبارت هدف بسیار گسترده باشد ، یا شاید پیام تبلیغ به درستی با صفحه فرود هماهنگ نباشد. از CTR خود به همراه سایر معیارها استفاده کنید تا یک تصویر کامل به شما ارائه دهد.

به عبارت دیگر CTR شما تعداد کلیک‌هایی است که تبلیغ شما به‌عنوان بخشی از تعداد ویوهایی که تبلیغاتتان دریافت می‌کند دارد. CTR بالا نشان دهنده کیفیت تبلیغات است که با مقاصد سرچ نیز سازگار بوده و کلمات کلیدی مرتبط را مورد هدف قرار می‌دهد.

PPC

پرداخت به‌ ازای کلیک نوعی تبلیغات است که در آن مبلغ برای هر کلیک روی تبلیغ مبلغی را پرداخت می‌کند. PPC مختص گوگل ادز نیست اما رایج‌ترین نوع کمپین پولی می‌باشد. پیش از اینکه اولین کمپین گوگل ادز خود را راه‌اندازی کنید درک صفر تا صد PPC از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

PPC چیست؟ بسیار واضح است! پرداخت به ازای هر کلیک (Pay Per Click)

تبلیغات PPC از روش های خوب تبلیغات بوده و هستند. تبلیغات گوگل که در نتایج ظاهر می شود خود از سیستم PPC استفاده می کند. یعنی به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ می شود، از مشتری پول کسر می کند.

تبلیغات بنری و متنی می توانند به همین روش باشند.یعنی تبلیغ کننده، فقط به ازای کلیک هایی که دریافت کرده است پول پرداخت می کند و نمایش دهنده به ازای کلیک هایی که روی بنر های سایتش شده است، پول دریافت می کند.

برای مثال اگر با عبارت x یکی از صفحات شما در صفحه اول در رتبه پنجم باشد، و آن عبارت، در روز، ۱۰ بار جستجو شود، سایت شما از طریق گوگل در آن عبارت، روزانه ۲ کلیک بخورد، مقدار CTR شما در رتبه ۵ صفحه اول برای ان عبارت، برابر با ۲۰ درصد خواهد بود (۲ کلیک از ۱۰ بار نمایش به کاربرانی که جستجو کرده اند).

CTR فقط برای موتور جستجو به کار نمی رود. سیستم هایی که خدمات PPC ارائه می دهند نیز به شما آمار CTR تبلیغ شما را گزارش می دهند. برای مثال وقتی بنر تبلیغاتی شما در سایت x در روز ۱۰۰۰ بار نمایش داده می شود و ۵۰ کلیک در روز دارد، CTR بنر شما، در آن سایت برابر با ۰.۰۵ می باشد. (نسبت کلیک نسبت به مشاهده)

CTR ” خوب” چیست؟ بستگی دارد  …

تعیین CTR خوب دشوار است و عدد آن بسیار متفاوت است و بستگی به بستر و زمینه یا صنعت هدف نیز دارد. برای جستجوهای پرداخت شده AdWords ، ۲٪ CTR متوسط ​​است و هر مقداری بالاتر از این خوب است.

یکی از متغیرهای موثر نوع صنعتی است که شما در آن فعالیت دارید. علاوه بر اینکه رقبای تجارت و صنعت خود را زیر نظر دارید، به یاد داشته باشید – سخت ترین رقیبی که با شما روبرو هست خودتان هستید. سعی کنید رکورد خود را بزنید، و در دستیابی به CTR بالاتر در فعالیت بعدی خود نسبت به آخرین تلاش خود متمرکز شوید.

CTR روی تبلیغات بنری

اگر سایت تبلیغ کننده، مرتبط باشد، ۰.۰۱ (یک درصد) عدد بسیار خوبی است و اگر غیر مرتبط باشد، ۰.۰۰۱ و ۰.۰۰۰۱ نیز کاملا طبیعی است. طبیعتاً هر چقدر عدد بالاتری باشد بهتر است که کاملا بستگی به جایگاه تبلیغ، بازدید کنندگان سایت تبلیغ کننده و موارد دیگر دارد.

آیا CTR در سئو تاثیرگذار است؟

بله، افزایش نرخ کلیک شما بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر خواهد داشت. البته در مورد این اثرگذاری نقاط نظرات مختلفی در میان متخصصین سئو وجود دارد ولی همه کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند معتقد هستند که افزایش نرخ CTR یکی از مهمترین وظایف ما برای بهبود سئو سایت است. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.

بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه ۳ گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط ۹ درصد از کاربران را به خود جذب میکند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به ۱۵ درصد از مخاطبین را ترغیب به کلیک میکند. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد پس از مدتی گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.

تاثیر CTR در نتایج و رتبه بندی گوگل

گوگل طی دوره های زمانی، میزان CTR سایت های را بررسی می کند. وقتی میزان CTR سایتی نسبت به رقبای خود تفاوت زیادی داشته باشد،گوگل با دید منفی به آن سایت نگاه می کند و از ارزش آن سایت برای باقی ماندن در صدر نتایج یا ارتقای رتبه، کم می کند. وقتی کارهای لازم برای حفظ CTR به اندازه طبیعی را انجام ندهید، سایت شما بعد از ارتقا، مرتب شروع به پایین تر رفتن در نتایج سرچ گوگل می­شود.

CTR

در زیر نکاتی وجود دارد که به شما در افزایش مقدار CTR کمک میکند.

۱ – انتخاب عنوان مناسب

  • عنوان هر صفحه به ازای هر صفحه باید یکتا باشد. از قرار دادن عناوین تکراری در صفحات خودداری کنید.
  • عنوان را حداکثر تا ۶۵ کاراکتر در نظر بگیرید
  • کلمات کلیدی را به صورت تکراری در عنوان تکرار نکنید! سعی کنید هر کلمه را یک بار بیشتر تکرار نکنید.
  • از به کار بردن شعار در عنوان خودداری کنید! عنوان هر صفحه که ظرفیت محدودی دارد، باید با دقت و بهترین کلمات در آن به کار برده شود.
  • عنوان هر صفحه باید با محتوای همان صفحه مطابقت داشته باشد. صفحه شما در مورد هر موضوعی که بود عنوان را متناسب با محتوا انتخاب کنید و سعی نکنید با عناوین پربازدید که هیچ ربطی به محتوا ندارند گوگل و یا کاربر گوگل را فریب دهید (همه موارد را به صورت طبیعی انجام دهید و از تکرار مصنوعی کلمات عنوان در محتوا خودداری کنید)

۲ – انتخاب کلمات کلیدی هدف و پربازدید

با جستجوی یک عبارت در گوگل، محدوده‌ای از نتایج را که با هدف کاربر تناسب دارد نمایش داده می­شوند. کلمات کلیدی کلمات یا عباراتی هستند که هم‌تراز با چیزی است که جستجوگر می‌خواهد و کوئری آن‌ها را برآورده می‌کند. شما کلمات کلیدی را بر‌اساس اینکه می‌خواهید کدام کوئری‌ها به همراه تبلیغاتتان نمایش داده شوند انتخاب می‌کنید. برای مثال، یک جستجوکننده که “روش های کاهش وزن” را تایپ می‌کند نتایجی را از سایت های تبلیغ کنندگان دریافت می‌کند که کلمات کلیدی‌ و مترادف ها در آن وجود دارند.

۳ – انتخاب متای توصیحات یکتا و هدف­دار

متا تگ توضیحات (meta description) عباراتی است که در گوگل زیر عناوین سایت ها نمایش داده می شود. این مقدار گاهی اوقات توسط گوگل و به تشخیص گوگل، از محتوا برداشته می شود و مقداری غیر از محتوای meta description نشان داده می شود و اکنون نقش کمرنگ تری دارد. این متا تگ همانطور که در آموزش پایه HTML گفته شد داخل تگ head در صفحه html قرار می گیرد.

حداکثر تا ۲۵۵ کاراکتر در این متاتگ قرار دهید و از تکرار کلمات کلیدی در این متا تگ پرهیز کنید. مهمترین و کلیدی ترین جمله صفحه خود را در این متاتگ به کار ببرید و سعی کنید در این توضیح، کلمات کلیدی شما وجود داشته باشد. در عین حال از تکرار بی مورد کلمات هم پرهیز کنید.

این عنوان در افزایش نرخ CTR نیز موثر است. وقتی کاربر نتایج گوگل را مشاهده می کند محتوای این متا تگ هم در نتایج مشاهده می کند (تا سقف حدود ۲۵۰ کاراکتر). خودتان را جای کاربر بگذارید. چه چیزی در این متاتگ قرار دهید تا کاربر راغب شود روی لینک شما کلیک کند و توجهش جلب شود؟ آن مقادیر را به شرطی که واقعا در محتوای شما وجود دارد (یا مرتبط آن وجود دارد) در این متاتگ قرار دهید. در عین حال به خاطر داشته باشید گاهی اوقات گوگل، خودش بخشی از متن را از محتوا قرار می دهد و در نتایج به جای meta description نشان می دهد.

۴ – نشانه گذاری استاندارد Schema

احتمالا شما هم هنگام جستجو در نتایج گوگل سایت هایی را مشاهده کرده اید که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی نیز به کاربر نمایش میدهند. این همان نشانه گذاری استاندارد است که گوگل حالا اهمیت بیشتری به این مورد می­دهد.

معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشود که به صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج جستجو نمایش داده میشود. استفاده از این ابزار به شما کمک میکند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید. البته نشانه گذاری ها فقط محدود به نمایش ستاره نیست و براساس نوع محتوا میتوان مدل های مختلفی از آن را استفاده نمود.

۵ – مخاطبان خود را بشناسید

اگر می خواهید CTR خود را بهبود بخشید، با درک واقعی مخاطبان خود شروع کنید. به این فکر کنید که چگونه آنها خدمات یا کالایی را که به دنبال آن هستند توصیف می کنند. زبان آنها را یاد بگیرید و از تفکر آنها استفاده کنید. به مواردی را که ممکن است برای آنها مهم به نظر برسند را توجه کنید. این شامل درک عمیق از هدف شما و تجزیه و تحلیل مشتری و مخاطب است – اما مهمتر از همه، با این کار در واقع با مشتریان خود صحبت می کنید. هر تعامل شما با مشتریان خود فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها است.

چطور می توانیم CTR را افزایش دهیم؟

  • استفاده از عنوان مناسب برای صفحات
  • انتخاب کلمات کلیدی هدف و پربازدید
  • استفاده و بهینه سازی meta description مناسب
  • پرهیز از محتوای نامناسب و تکراری
  • شناخت مخاطب و ارائه محتوا با کیفیت به کاربر
  • استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schemaو rich snippet ها
اشتراک گذاری:

گذاشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها